Straffes for Hurtigrutens feil

Cruisenæringen reagerer på at svikt hos ett rederi rammer hele bransjen, og har sendt brev til regjeringen hvor de mener de blir kollektivt avstraffet.

0

– Gjennom hele sommeren har vi jobbet sammen med norske myndigheter for å få i stand systemer som håndterer de problemene vi står overfor. Alt er godkjent. Alle var enige. Så kom Hurtigrute-affæren som stoppet alt, sier administrerende direktør Arthur Kordt i European Cruise Service til NRK.

Forbudet mot å starte nye cruise i norske farvann kom 3. august. Det store utbruddet av koronasmitte på hurtigruteskipet Roald Amundsen ble oppgitt som den direkte begrunnelsen. Stoppordren rammet cruiseskip med mer enn 100 om bord, besetningen inkludert. Den gjaldt først i 14 dager, men er forlenget med en uke.

I et brev til helseminister Bernt Høie (H), som ble sendt onsdag kveld, skriver Kordt at «det er lett å oppfatte dette som en kollektiv avstraffelse av hele den internasjonale cruiseindustrien».

European Cruise Service har ikke egne skip, men beskriver seg som rederienes landorganisasjon i Norge. De leverer forsyninger og tjenester til et 50-tall cruiserederier som seiler langs norskekysten.

Etter å ha bedt Helse- og omsorgsdepartementet om å kommentere Kordts kritikk, svarte Høie fredag.

– Vi vurderer nå om det er behov for å endre regelverket for cruisetrafikk, og om rederiene og skipene forholder seg til det regelverket som gjelder i dag, skriver han, og gjentar stort sett bare det som ble sagt i pressekonferansen 3. august.

Share.

About Author

Comments are closed.