Cruise redder norske skipsverft

Cruiseindustrien står per i dag for over halvparten av kontraktene ved norske skipsverft, til en samlet verdi på rundt 20 milliarder kroner.

0

Under offshore-krisen måtte verftene tenke nytt. Cruiseindustrien ble da et lukrativt alternativ.

Ifølge administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle B. Strønen, har norske skipsverft i dag 38 store nybyggingskontrakter. De har en samlet verdi på rundt 20 milliarder kroner.

– Hittil i år står cruiseindustrien for langt over halvparten av verdien på disse kontraktene. Det er, både i innovasjon og verdi, det viktigste segmentet for verftsindustrien, sier Strønen til NRK.no.

Seniorkonsulent og analytiker Christian Svane Mellbye, ved Menon, analyserer jevnlig verftsindustrien, og ser at cruiseskipene er på fremmarsj.

– Før bygde man 90 prosent skip til offshore og så forsvant det helt. Markedet er nå så mettet, at jeg tror ikke det kommer til å bygges flere de neste fem årene, sier han.

Dermed kommer veksten i cruise inn som en reddende engel.

– Cruise ser ut til at den blir en veldig viktig næring fremover, for det er stor etterspørsel. Den kommer til å ta en hel del av kaka, sier Mellbye.

Strønen i Norske skipsverft sier til NRK at den mye omtalte offshore-krisen er stort sett tilbakelagt, med hensyn til tonnasje fra norske verft. Dessverre henger økonomien til noen verft etter og skaper store utfordringer.

Kleven Verft på Sunnmøre er en av dem. De går fortsatt i minus, selv etter å ha omstilt produksjonen. På de siste tre årene har de tapt 850 millioner og de har ingen flere kontrakter når de neste år leverer det siste av to skip til Hurtigruten, som nå også er hovedaksjonær i selskapet.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.