Wifi viktigere er overtidslønn

En undersøkelse i regi av Egencia viser at syv av ti forretnings-reisende trives bedre på jobbreise enn i arbeidshverdagen ellers.

0

De spurte synes slett ikke det er slitsomt å reise mye i jobben. Men på reisen er de opptatt av komfort og produktivitet. Når det gjelder sistnevnte har de reisende et økende behov for integrerte løsninger og teknologi som bidrar til å gjøre reisen med produktiv, ifølge undersøkelsen, som er den fjerde i sitt slag og omfatter 4 500 forretningsreisende i ni land.

– Vi er ved et vendepunkt når det gjelder forretningsreiser, sier Egencias president Rob Greyber i en kommentar til undersøkelsen.

Egencia er Expedia-gruppens forretnings-reiseselskap.

– Forretnings-reisende har høye forventninger.

Selv om hele syv av ti forretningsreisende globalt trives bedre på jobbreise enn i arbeidshverdagen er det ifølge Egencia fortsatt et forbedringspotensial i det å øke tilfredsheten på reisen. I den sammenheng er produktivitets-forbedringer helt vesentlig.

Av andre ting som er verdt å merke seg er at det ikke lenger er prioritert ombordstigning og tilgang til lounge på flyplassen som topper ønskelisten. Blant oss nordmenn rangeres wifi-tilgang på flyet høyest av reisefordelene som bidrar til økt produktivitet og tilfredshet.

Direktefly er en god nummer to på listen over ønsker, mens ”fasttrack” og prioritert ombordstigning ligger nederst.

Til forskjell fra andre land er også nordmenn i mindre grad opptatt av å få kompensasjon for overtid som følge av reising. Generelt viser undersøkelsen hvordan tilfredshet og produktivitet er knyttet til hverandre.

Færre ønsker personlig kontakt, samtidig som mobilen blir et stadig viktigere verktøy. Annenhver av de spurte oppgir at de ikke ønsker å snakke med en person med mindre de har et problem. Samtidig ønsker 56 prosent å administrere en stadig større del av reisen over mobil, og 48 prosent vil gjerne bruke tekstmeldinger til å oppdatere reisedetaljer.

Sammenlignet med andre land ligger Norge helt på topp i å bruke direkte reiseapper.

For øvrig viser undersøkelsen at forretningsreisende er optimistiske når det gjelder teknologiens rolle i å forbedre reiseopplevelsen. Hele 43 prosent tror for eksempel at fremskritt innen kunstig intelligens (AI) vil bidra positivt til utviklingen.

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS bjorn@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder