Apollo skal bli voksen

– Vi er en tenåring i vekst, sier Apollos Norgessjef Erik Haug fra sine nye, fargerike lokaler i sentrum av Oslo. Fortsatt vekst er noe bransjeveteran Lena Petersson skal være med og videreutvikle.

0

Gjennom sitt konsulentselskap Flerveis Kommunikasjon skal seniorrådgiver Petersson bistå Haug og Apollo i arbeidet med å ytterligere styrke reiseoperatørens solide posisjon i det norske reisemarkedet.

– Da Apollo kom til Norge for rundt 17 år siden var det ingen som trodde selskapet skulle overleve. Du kan trygt si at vi har gått en lang og spennende vei siden den gang, sier Haug.

 NYE LOKALER: For Erik Haug og de øvrige medarbeiderne i Apollo innebærer de nye lokalene en ny æra for selskapet. (Foto: Bjørn Moholdt)


NYE LOKALER: For Erik Haug og de øvrige medarbeiderne i Apollo innebærer de nye lokalene en ny æra for selskapet. (Foto: Bjørn Moholdt)

I dag er Apollo én av de tre store operatørene i norsk reiseliv. På slutten av 1990-tallet slo nemlig Apollo en kile i et marked som Ving og Star Tour mer eller mindre delte mellom seg. Det skjedde til stor glede ikke minst for norske konsumenter. Fokuset på Hellas slo veldig godt an. I tillegg fikk de svenske eierne en jovial, men samtidig rutinert bransjemann med stor arbeidskapasitet som Leo Berbu i førersetet for den norske operasjonen.

Det ble en eksplosiv miks, som i dag gjør Apollo til en svært godt likt operatør ikke minst blant reisebyråene. Utallige topplasseringer i Grand Travel Awards – der reisebyråene stemmer frem sine favoritter – er et tydelig vitnesbyrd på det.

– Litt klisjéfylt kan jeg si at det har vært en formidabel reise, sier Haug videre.

Etter ti år som Berbus ”wingman” rykket han opp da Berbu forlot sjefsstolen i fjor. Flyttingen til de nye, lyse og langt mer formålstjenlige lokalene i Kirkegata i sentrum av Oslo er et hamskifte. Nye koster skal gi Apollo enda mer fart.

Peterssons inntreden er et eksempel på girskiftet.

– Vi har jo kjent hverandre lenge, og når Lena nå var ”ledig på markedet” var det naturlig å bruke hennes enestående kompetanse, sier Haug.

Petersson skal i første rekke bidra med sin kompetanse innenfor strategisk rådgivning.

– Lena blir en forlenget arm for Apollos kommunikasjons-avdeling, sier Haug om Star Tours mangeårige kommunikasjonsdirektør.

For vel et år siden startet Petersson for seg selv som rådgiver for reiselivet, og arbeider blant annet for selskaper som Singapore Airlines og Australiareiser.

For Haug blir Petersson en viktig sparringspartner, en ikke ukjent situasjon for de to bransjeveteranene.

– Vi har jo en fortid sammen i Star Tour, og har god kjemi, noe som jo er et pluss i dette samarbeidet, sier Haug.

Petersson ser frem til samarbeidet med en tidligere kollega.

– Apollo er inne i en enormt spennende fase med nye eiere, mange nye produkter samtidig som de styrker sine hovedprodukter ytterligere. Det vil gi gode muligheter for fremtidig vekst. I tillegg liker jeg godt at de er et selskap som har kunden i fokus, sier Petersson.

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder