Temakampanjer for Tyskland

Sentralt i ferielandet Tysklands markedskommunikasjon står de årlige temakampanjene. Her er temaene frem til 2020.

0

Petra Hedorfer, styreleder i Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) forteller at Tyskland har etablert seg i toppsjiktet blant europeernes mest populære reisemål, med nesten 80 millioner internasjonale overnattinger. Det sjette rekordresultatet på rad beviser at markedsføringsstrategien vår utgjør en variert og innholdsrik temamarkedsføring.

2017: «Luther 2017 – reformasjonens 500-årsjubileum»
Mer enn 800 millioner protestanter over hele verden er tilknyttet reformasjonens arv.I løpet av det såkalte «Luther-tiåret», som startet i 2008, har DZT vektlagt kulturturisme. I denne sammenheng ble det i 2012 fokusert på Thomaner-korets 800-årsjubileum under temaet «reformasjon og musikk.

DZT bidro også, under ledemotivet «bilde og bibel», med mangfoldige aktiviteter til Lucas Cranach den yngres 500-årsdag i 2015. Temakampanjen med navnet «Luther 2017 – 500 år med reformasjon i Tyskland», fremstiller et moderne bilde av Tyskland ved å bruke Martin Luther som ambassadør.

I gjennomføringen av temakampanjen tar DZT i bruk både nye medievarianter og klassiske markedsføringsverktøy. Temaet blir også tydelig presentert på deres egen hjemmeside: www.germany.travel. På 30 forskjellige språk illustrerer åtte forskjellige «Luther-ruter» viktige steder i Martin Luthers liv. Det pågår forberedelser til nye nettkampanjer og kampanjer for sosiale medier.

I sammenheng med satsingen på kulturturisme vil DZT i 2017 markedsføre «documenta 14», én av verdens mest betydningsfulle utstillinger for samtidskunst.Utstillingen finner sted i Kassel fra 10. juni til 7. september. DZT vil også belyse den internasjonale hageutstillingen «IGA 2017», som finner sted i Berlin-Marzahn fra 13. april til 15. oktober. Begge utstillingene vil bli markedsført internasjonalt.

2018: «Det kulinariske Tyskland»
Fra enkle gjestehus til gourmetrestauranter kan Tyskland tilby sine gjester et rikt utvalg av kulinariske opplevelser. Regionale og sesongbaserte nytelser representerer både det autentiske og det tradisjonsrike i de tyske kulturlandskapene. Mer enn 250 stjernerestauranter står klare til å tilby sine gjester en smaksopplevelse fra øverste hylle.

I 2018 kommer DZT til å gjennomføre en verdensomspennende temakampanje som skal omhandle det kulinariske Tyskland. Det er blant annet planlagt å lage kortfilmer om ulike spesialiteter fra de forskjellige bundeslandene, samt omfattende kampanjer i sosiale medier.

2019: Bauhaus’ 100-årsjubileum
Fra og med 1919 utviklet Bauhaus-grunnleggeren Walter Gropius og andre sentrale personer en ny syntese som omfattet kunst, design, arkitektur og bygningshåndverk. Dette utgjorde grunnlaget for «avantgarde»-retningen innenfor den klassiske modernismen. Etter 1933 lyktes de med å spre Bauhaus-ideen fra Weimar, Dessau og Berlin til resten av verden.Helt siden den gang har de preget den modernistiske arkitekturen helt fra Chicago til Tel Aviv. Bauhaus-bygget i Dessau ble i 1996 oppført på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Sammen med selskapet Bauhaus kommer DZT til å markedsføre Bauhaus-jubileet i de utenlandske markedene. Dette blir gjort med et mål om å inspirere potensielle kulturinteresserte til å legge ferien sin til Tyskland.

I løpet av 2019 vil også 200-årsjubileet til Theodor Fontane bli formidlet i utvalgte markeder.

2020: Ludwig van Beethovens 250-årsdag
Ludwig van Beethoven ble født i Bonn i 1770.Som én av de viktigste representantene innen wienerklassismen, samt foregangsperson for romantikken, har han bidratt til å prege Tysklands renommé som musikkland. Symfoniene, klaverkonsertene, kammermusikken og melodiene hans er faste innslag i tyske konsertsaler. I tett samarbeid med byen Bonn og aktører innenfor regionens reiseliv, kommer DZT til å markedsføre Beethovens 250-årsdag med en egen temakampanje.

I tillegg til de store, årlige temakampanjene og arrangementene, vil DZT kontinuerlig markedsføre segmentene «kultur» og «aktive reiser» med vanlige og grunnleggende kampanjer.

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder