Finn.no beste digitale aktør i Norge

Tirsdag lanserer BearingPoint rapporten «Digital Leaders i Norway 2018». 70 norske selskaper er analysert – og rapporten viser at Finn.no er den beste av alle.

0

Det internasjonale IT- og rådgivingsselskapet BearingPoint har utarbeidet en rapport som måler den digitale modenheten til de største norske selskapene som henvender seg til konsumentmarkedet. Rapporten frigis tirsdag 7. november, men Travel News har fått en forsmak på innholdet.

Rapporten viser at Finn.no er det selskapet i det norske markedet som topper listen, med den beste digitale modenheten. Både SAS og Norwegian gjør det også svært bra i undersøkelsen, med henholdsvis 4. og 5. plass på listen.

Rapporten beskriver undersøkelser i totalt seks kategorier: Digital markedsføring, digital brukeropplevelse, ehandel, e-CRM, mobil brukervennlighet og bruk av sosiale medier.

Jevnt mellom SAS og Norwegian
SAS kåres til «norgesmester» i digital markedsføring i rapporten, og inntar førsteplassen i denne kategorien. Norwegian havner her på 10. plass.

– SAS har en tydelig digital tilstedeværelse, og er gode på pay-per-click-markedsføring og søkemotoroptimalisering. Mange selskaper fokuserer ikke på dette i det hele tatt. SAS er også et av få selskaper som veldig aktivt bruker såkalt «affiliate marketing» – hvor de samarbeider med andre nettsteder for å trekke trafikk til eget nettsted, sier, sier Fredrik Kallevig som er strategi- og digitaliseringsdirektør i BearingPoint Norge.

Norwegian kommer sterkt tilbake med 6. plass i kategorien digital brukeropplevelse, mens SAS her havner nede på 26. plass – dog fremdeles med en bra score, ifølge Kallevig.

I kategorien ehandel ligger de to flyselskapene temmelig jevnt, med Norwegian på 23. plass og SAS som nummer 28 på listen over de 70 selskapene.

Norwegian er suveren i forhold til konkurrenten i kategorien e-CRM, hvor selskapet inntar en sterk 4. plass. Her må SAS ta til takke med en langt mer beskjeden 42. plass.

SAS er derimot sterkere enn Norwegian i kategorien mobil brukervennlighet – SAS er nummer 21, Norwegian nummer 42.

I den siste kategorien, bruk av sosiale medier, gjør begge selskapene det jevnt bra. Her inntar Norwegian 10. plassen, mens SAS følger hakk i hæl som nummer 11.

Bransjevinneren
Rapporten rangerer også selskapene bransjevis, og best ut av alle bransjer kommer telecom. Kategorien passasjertrafikk, som SAS og Norwegian faller inn under, havner totalt sett på 4. plass av totalt 10 bransjer som er med i undersøkelsen

Om studien «Digital Leaders in Norway 2018»

BearingPoint har målt digital modenhet hos 70 norske selskap og kåret de digitale vinnerne innenfor digital markedsføring, digital produktopplevelse, e-handel, e-CRM, mobil brukeropplevelse og modenhet i bruk av sosiale medier. Innenfor totalt 256 parametre er 10 bransjer analysert med et utenfra-og-inn kundeperspektiv. Utvalget av virksomheter baseres på at de er ledende innen sin bransje, er direkte eller indirekte rettet mot konsumentmarkedet, har et digitalt kundegrensesnitt og har en ledelse som sitter i Norge. Studien ble gjennomført fra juni – september i 2017.

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Redaktør, Travel News, tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder