For noen uker siden understreket Innovasjon Norges Anita Krohn Traaseth at Norge måtte satse på seks områder, inkludert digitalisering, reiseliv og smarte samfunn. De to UNESCO-destinasjonene Røros og Rjukan har bokstavelig tatt henne på ordet, og satser nå tungt på flere av de angitte områdene
Aispot skal nå hjelpe de to reisemålene med å knytte sammen digitale tjenester lokalt med stedenes mange severdighetene, i en felles plattform som styres på tvers av museer og de lokale reiselivsaktørene.
Dette vil blant annet resultere i at sluttbrukerne kan bruke mobilen som personlig guide og adgangskort.
– Om kort tid kan turister som kommer til Røros bruke mobilen til å guide seg til de ulike attraksjonene og lokale tilbudene, forklarer daglig leder i Aispot Morten Rynning.
Små ”beacons” – eller signalmarkører – plassert rundt i Røros vil gjøre det mulig for mobilen å gi en personlig og oppdatert guiding. Du vil for eksempel kunne oppleve stedet gjennom rollen som barn, gruvearbeider eller selveste Peder Hiorth,
På Rjukan er det kanskje livet som industriarbeider eller heltene fra aksjonen på Vemork som er mest interessant å sette seg inn i.
Ny teknologi er dyrt og krevende å utvikle, men ifølge Rynning vil man på Røros og Rjukan kunne bruke samme tekniske løsning, noe som reduserer prisen.
– Dermed kan selv små reiselivsaktører tilby nye, spennende digitale opplevelser, sier han.
Både Røros og Rjukan vil samarbeide og dele erfaringer. Målet er at flere byer etter hvert skal få tilgang til de samme løsningene og tjenestene.
– Digitale opplevelser enten det er Virtual Reality, historiefortellinger på øret via mobil eller delt adgang og innsjekking via mobilen vil snart bli en naturlig del av norsk reiseliv, konkluderer Morten Rynning.