Tidenes skisesong

Det ble solgt heiskort i norske skibakker for 1,321 milliarder kroner. Det er opp 15 prosent fra i fjor – som er ny rekord med god margin.

0

– Tidenes jubelsesong, sier da også Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening til Dagens Næringsliv. Tallene for alle anleggene er ikke inne, men de er omfattende nok å kunne konstatere at denne vinteren ble tidenes sesong.

At snøen kom tidlig og ble liggende lenge er hovedårsaken til vintersuksessen.

– Noen anlegg drar kraftig opp, som eksempelvis Oslo Vinterpark, Voss, Eikedalen, Norefjell, Valdres og Gautefall, mens andre har noe mer moderat vekst. I sum ser økningen i heiskortsalget ut til å kunne havne på pluss/minus 15 prosent, anslår hun.

Forrige sesong omsatte alpinanleggene for 1141 millioner i heiskort. Denne sesongen ble det altså 1321 millioner kroner.

Sylling Clausen synes det er ekstra gøy at også mange av de små anleggene, som typisk drives av skiforeninger og idrettslag på dugnad, har hatt en så bra sesong.

– Noen av dem har i år holdt anlegget åpent i påsken for første gang på 30 år. Nå får også disse inntekter som gjør dem i stand til å investere, kanskje i snøproduksjonsanlegg eller penger til å lease en ny tråkkemaskin. Dermed videreutvikles produktet ytterligere rundt omkring i landet, noe som er avgjørende for å fortsatt utvikle interessen for alpint, sier Sylling Clausen til DN.

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.
    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder