Sykkelsatsing ga eventyrlig vekst

I sitt femte år med utvikling av tilrettelagte sykkelstier har Trysil en vekst i antall kommersielle gjestedøgn for sommeren på 43 prosent siden 2013.

0

Et tilrettelagt og familievennlig stisykkelanlegg ble nøkkelen til sommersuksessen, en satsing som bygdas turistsjef og daglig leder i Destinasjon Trysil Gudrun Sanaker Lohne karakteriserer som «et eventyr».

– I juli hadde vi 28 prosent flere kommersielle gjester i Trysil sammenlignet med juli i fjor, sier turistsjefen i en pressemelding.

– Flere gjester til Trysil om sommeren er grunnlaget for reiselivets utvikling i kommunen. Det skaper inntekter og kommersiell virksomhet, og det gir også grunnlag for vekst i tilknyttede bransjer.

I mai til juli var det ifølge målinger 177 700 syklede runder i sykkelanlegget i Trysil, som er en økning på 18 prosent mot i fjor.

– Vi er blitt en av de mest komplette sykkeldestinasjonene i Europa, sier Sanaker Lohne, som mener Trysil må fortsette å investere i sykkelsatsingen for å fortsette veksten. For det skaper også store ringvirkninger i kommunen.

– Vi har klart å skape en unik sommeropplevelse, med et helhetlig produkt for hele familien. Nå ser vi også at vi begynner å nå ut med markedsføringen vår i hele Skandinavia. I juli har vi hatt nesten 40 prosent flere svensker gjester og 60 prosent flere dansker gjester her.

Trysil har til nå investert 22 millioner kroner i sykkelprosjektet.

Det er ikke bare overnattingsaktørene som opplever vekst om sommeren i Trysil. Aktivitetsbedrifter, restauranter og mange handelsaktører melder om økning i omsetningen i sommeren.

Sykkelprosjektet har ifølge turistsjefen satt sommer-Trysil på kartet, og nå vil også de andre fjelldestinasjonene i Norge være med på suksessen.

– Vi har hatt over 30 reisemål både fra Norge, Sverige, Danmark og Finland på studietur i Trysil de siste årene, der vi har delt våre erfaringer. Det tror vi er viktig for å sikre en god og bærekraftig utvikling av sykkel som reiselivsprodukt. Det er mange fallgruver, og det er viktig at alle har fokus på kvalitet og sikkerhet, sier Sanaker Lohne, som faktisk bare er halvveis i sykkelsesongen.

Sist fredag åpnet en ny, rød heisbasert sykkelsti, sykkelparken utvides, og blant annet åpnes det en unik parallellslalåmbane i løpet av høsten.

Av arrangementer som bidrar til styrking av produktet er Trysilrypa kommende helg, Skjæraasendagene, Bike Out og det første 80/20 endurorittet i Trysil, som blir avslutningen på sykkelsesongen.

Om Trysil

Norges største ski- og stisykkeldestinasjon, med omlag 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 250 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 53 200 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 prosent av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi for 2020 er å fortsette videreutviklingen av Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.

Trysil Bike Arena

Destinasjon Trysil og samarbeidende aktører utviklet i 2013 en masterplan for stisykling i Trysil. Prosjektet fikk navnet Trysil Bike Arena. Planen ble utarbeidet i samarbeid med franske Bike Solutions, et av de ledende konsulentselskapene innen stisykling i Europa. Utviklingen av stisykkeltilbudet er fyrtårnet og reiseanledningen Trysil har manglet om sommeren og høsten. Totalt skisserer masterplanen en investeringsramme på 25 millioner kroner innen 2020. Utviklingen av Trysil Bike Arena har vært et «spleiselag» mellom Destinasjon Trysil, Trysil kommune, Hedmark Fylkeskommune og små og store aktører i Trysil.

Satsningen er beregnet å gi mellom 50-100 000 nye kommersielle gjestedøgn, som gir effekter i form av omsetning på 40-80 millioner kroner og 40-80 nye årsverk.

Generalpartner i prosjektet er GT Bicycles. Midlene fra partnere går til drift og vedlikehold av de tilrettelagte sykkelstiene i Trysil Bike Arena.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.