Stopp for Air Italy

Det italiensk flyselskapet Air Italy legger ned virksomheten. Frem til 25. februar vil andre selskaper gjennomføre selskapets flyvninger.

0

Meldingen om konkursen sto på forsiden til flyselskapets hjemmesider. Der kommer det oss frem hvordan de som har kjøpt billetter skal forholde seg til det inntrufne før og etter den nevnte datoen.

Italia vanskelig

Det privateide selskapet, med hovedkvarter i Olbia på Sardinia, er det nest største flyselskapet i Italia, etter Alitalia, og det 40. største i Europa.

Siden september 2017 har Qatar eid 49 prosent av Air Italy, og i en egen pressemelding opplyser midtøsten-selskapet at de ønsket at Air Italy skulle fortsette driften, men at de øvrige aksjonærene sa nei.

Den øvrige delen av Air Italy eies av holdingselskapet Alisarda.

– Air Italia settes på bakken etter tre år med store tap, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i en kommentar.

Det skyldes i hovedsak problemene med Max-leveranser, og at flyselskapet ikke har klart å gjennomføre den planlagte veksten, mener han.

Analytikeren sier i en kommentar til Travel News at Air Italy ifølge informasjon han sitter på «brenner av» vel fire millioner kroner daglig, Alitalia nær det dobbelte av dette.

– Det er ingen enkel sak å drive flyselskap i Italia om dagen. En av de få som får det til er Ryanair, som er det største flyselskapet i landet, sier Elnæs.

Dårlig hybrid

Flyoperasjoner i Italia er et kostnads-spørsmål, og der sliter de tradisjonelle. Ryanair har derimot «stålkontroll» på kostnadene, noe de øvrige tydeligvis ikke har. Ifølge Elnæs har for eksempel Alitalia de siste 20 årene «svidd av» nærmere hundre milliarder kroner, det meste av dette statlige midler.

For norske reisende får konkursen liten betydning, annet enn muligens noe høyere billettpriser, særlig i sommer, som følge av lavere setekapasitet i Europa.

Hans Jørgen Elnæs ser på Air Italy som et retningsløst selskap, som lever i skyggen av minoritets-aksjonæren Qatar Airways.

– Det har vært en type hybrid, uten femstjerners-kvaliteten som Qatar har, mener han.

I tillegg har Qatar brukt Air Italy som «dumping ground» for eldre Airbus A330-maskiner, samt at de langt mer moderne og brennstoff-gjerrige MAX-flyene står på bakken.

Flyvninger på USA og økt Asia-trafikk har heller ikke svart til forventningene, og en rekke av disse er lagt ned, eller ikke startet opp i det hele tatt

Air Italy gikk for øvrig med et underskudd på nærmere 3,3 milliarder kroner i finansåret 2019, og 1,6 milliarder i minus i 2018.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.