– Som et gammelt ektepar

Hotel Ullensvang slapp en liten bombe i det norske hotellmarkedet da hotellet annonserte at de dropper Booking.com og Hotels.com. Temaet om OTA-enes makt utløste imidlertid knapt en kinaputt under en frokostdebatt i Oslo torsdag.

0

Det var bransjeorganisasjonen HSMAI som hadde samlet tre av bransjens mest kjente personligheter på hotellområdet til debatt om nettreisebyråenes (OTA) makt, i lys av at Hotel Ullensvang har valgt å si opp sine avtaler med disse, og om dette ville få ringvirkninger i det norske markedet.

Konklusjonen er vel at det gjør det knapt, OTA-ene – som internett – er kommet for å bli. Spørsmålet som meldte seg under debatten er mer hvordan det gjensidige avhengighetsforholdet som er skapt mellom partene skal utvikles videre.

Erfaringer og behov

­– Booking.com og andre booking-systemer har fått uendelig mye makt, sa Barbara Zanomi Utne blant annet til Dagens Næringsliv, og hotellet hun driver sammen med ektemannen Hans Edmund Utne er blant Norges mest kjente – og anerkjente.

Samtidig opererer Hotel Ullensvang svært annerledes enn forretningshotellene i de store byene, som har gjort seg helt avhengige av strømmen av kunder som sluses inn gjennom OTA-ene. For de store kjedene er de rett og slett en sentral driver i deres daglige virke.

Ullensvang har sitt hovedfokus på ferie- og fritidsmarked, og har over flere generasjoner bygget opp et omfattende kundenettverk.

– Jeg innrømmer det gjerne: Vi har et hat-/kjærlighetsforhold til Booking.com og de øvrige OTAen, sa blant annet Nordic Choice-direktør Torgeir Silseth under debatten på Thon Hotel Opera i Bjørvika.

Han ønsker seg flere aktører som kan bidra til mer konkurranse. Idag er det to store, dominerende aktører, Booking.com og Hotels.com, og det skal svært mye til for andre å komme inn i dette markedet.

I debatten møtte Silseth områdesjefen for Booking.com i Norge og Island Michael Heldre, samt Scandics norgessjef Svein Arild Steen-Mevold. Seansen utviklet seg til en gemyttlig utveksling av erfaringer og behov, og et par hjertesukk.

– Forholdene mellom oss og OTA-ene er som et gammelt ekteskap, med gode og dårlige dager, sa Svein Arild Steen-Mevold på sitt karakteristiske vis.

– De billigste prisene får kundene på våre egne hjemmesider, men vi har innsett at det langt ifra er nok å være der.

Mer krevende

For Michael Heldre er det tre viktige parametere for suksess på nettet, om det er via Booking.com eller hotellenes egne sider: Godt innhold (content), god tilgjengelighet og at hotellene konverterer bra.

– Vi er en salgskanal, og skal tjene på formidling av hotellrom. For oss er det derfor minst like viktig at vi i likhet med hotellene treffer i forhold til kundene, sa han blant annet.

Hotellkjedene jobber hele tiden med å gjøre seg så attraktive på nett for kundene sine som mulig. Men det er likevel ikke nok, for markedet er i konstant endring, og budsjettene – og tiden – strekker aldri helt til. Da er det veldig fint å ha tjenester som Booking.com og andre OTA-er som er spisset inn mot formidling.

– 15 provisjon som Booking.com kan for noen høres mye ut, men hotellene slipper da mye av markedsføringen og arbeidet med bestillingene, samt mulige klager i ettertid, som Morten Torp i Avis la inn som et ledende spørsmål underveis i debatten.

GODT OPPMØTE: Temaet fenget de fremmøtte .

GODT OPPMØTE: Temaet fenget de fremmøtte .

OTA-ene fremstår med andre ord ikke nødvendigvis som et nødvendig onde, snarere som en partner – om enn litt krevende.

Til syvende og sist snakket de tre om kundene, at det er de som står i fokus. Og at de vil bli mer krevende, ikke minst når det gjelder tilleggsytelser, noe som vil kreve mer av alle parter

– Vi ser jo at aktiviteter blir stadig viktigere for de som reiser, og det er noe vi også vil legge inn i våre systemer, sier Heldre.

Og som Silseth sa mot slutten – den digitale revolusjonen har bare såvidt begynt, en erkjennelse alle tre nikket påfallende synkront til.

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS bjorn@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder