Små variasjoner i OTA-provisjoner

En gjennomgang av booking-tallene for norske hoteller første halvår viser at provisjonssatsene varierer mindre enn mange tror. Snittet er på 14 prosent.

0

Rapporten Norsk Hotellnæring 2019 som nylig ble presentert er den 23. i rekken og har i alle år vært den ledende bransjerapporten for hotellnæringen. Her finnes ferske tall fra Benchmarking Alliance og spesialstatistikk fra Statistisk Sentralbyrå, alt bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting.

Hotellstatistikken er i år utvidet fra syv til tolv byer, som er de byene Benchmarking Alliance leverer fullstendig statistikk fra. Dette gir også en god geografisk spredning over hele landet. I år er det også innledet et samarbeid med Capia, som leverer Airbnb-statistikk til NHO Reiseliv.

Ikke uventet dominerer kjedene det norske hotellmarkedet. I første halvår 2019 har Nordic Choice Hotels gått forbi Scandic i antall rom.

Tallene viser for øvrig at provisjonssatsene for OTA-ene (nettreisebyråene) varierer mindre enn mange tror. Gjennomsnittet ligger på 14 prosent, uansett hvor mange rom hotellet har. De største hotellene, med over 300 rom, selger i gjennomsnitt 25 prosent av sine romdøgn gjennom OTA-er. Hoteller med mellom 180 og 209 rom selger i gjennomsnitt 30 prosent av romdøgnene gjennom slike kanaler, mens de minste hotellene, med opptil 29 rom, selger hele 36 prosent av alle romdøgn gjennom OTA-er.

Spørreundersøkelsen til bransjerapporten Norsk Hotellnæring 2019 ble i år besvart av 288 hoteller, som er ny rekord. Det tilsvarer ca. 31 prosent av alle hoteller i Norge som leverte statistikk til SSB i august 2019 (943 hoteller).

Spørreskjemaet har identiske spørsmål hvert år, med unntak av temaspørsmål og fokusområder, slik at man statistisk kan følge utviklingen over flere år, og se utviklingstrekk i markedet og hotellnæringen.

Rapporten er utarbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting i samarbeid med DNB og Benchmarking Alliance.

Nøkkeltall for kjedene i første halvår er:

Nordic Choice             RevPAR NOK 566 (+8,1%), romkapasitet +5,7%

Scandic                       RevPAR NOK 588 (+3,4%), romkapasitet +1,2%

Thon                           RevPAR NOK 580 (+2,0%), romkapasitet +3,5%

Radisson HG               RevPAR NOK 850 (+8,1%), romkapasitet +3,0%

De Historiske              RevPAR NOK 548 (-3,5%), romkapasitet +12,2%

Best Western              RevPAR NOK 500 (-2,7%), romkapasitet -19,2%

First                            RevPAR NOK 565 (+12,1%), romkapasitet -15,2%

Classic Norway           RevPAR NOK 398 (+0,1%), romkapasitet +11,6%

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.