Jason Khan

Han begynte som fjøsnisseselger, og endte opp som reisegigant. Så nedstammer da også Jason R. Eckhoff beviselig fra Djengis Khan.

0

Alle er på fornavn med Jason. Et par millioner av oss fordi fornavnet ble hamret inn i reklamekampanjen på TV2 for noen år siden, og resten av oss fordi han rett og slett er en forbasket likandes kar.

Den likandes karen har bygget opp en solid, internettbasert suksessbedrift, og det i en tid da .com-selskapene kom og gikk – helst i en rus av champagne og vanvittige investeringer fra fartsblinde investorer på vårslepp.

– Det er viktig å ta sjanser, og selvsagt lykkes med så mange av dem som mulig. Men i vår kjernevirksomhet tar vi ingen risiko ut over det som ligger i værmeldingen, forklarer Jason. Som da IT-boblem sprakk sto alene igjen på .com-toppen som digitalt reisebyrå i Norge med sitt Restplass.no – i dag en del av Reisegiganten.

Fjøsnisseselgeren

Han begynte godt, Jason – men slett ikke som gigant. I barnehagen klarte ingen av ungene å uttale navnet hans, og Jason ble Genser’n. Som smågutt forsaket Genser’n strand- og sjøliv med kompisene i hjembyen Sandefjord, og brukte i stedet ledig tid til å jobbe for bestefaren i hans isenkramforretning.

– Jeg hadde ansvaret for leketøyavdelingen, og når jeg ikke var der sto jeg ute på gata og ropte folk inn i butikken: – Kom og kjøp! Jeg elsket det fra første stund.

Jason elsket også pengene han tjente, og kremmerånden han nærmest fikk inn med morsmelken i bestefars butikk. Kanskje var det nettopp den som etter økonomistudier ved NMH og senere studieopphold i Nantes og Grenoble eslet ham for jobben som fjøsnisseselger i Frankrike.

– Det begynte i Norge, før studiene i Frankrike. Jeg gjorde en forbasket god jobb med å selge fjøsnisser – du vet, disse som står utenfor butikkene med en lykt i hånda vinterstid. Jeg var den beste selgeren i nisseselskapet, og etter studiene fikk jeg tilbud om å selge fjøsnisser – i Frankrike…

Det skal visstnok i Dagens Næringslivs arkiv finnes en helside der Jason poserer på Champs Élysées med en nisse i hver hånd.

– Det var jo helt utrolig, og en bra periode. Jeg hadde fem selgere i Frankrike som jobbet for meg, mens jeg selv hadde Paris-regionen. Så jeg løp rundt og solgte nisser i Versailles fra et gammelt vrak av en Peugeot stasjonsvogn.

Fra nisser til fisk

Jason lærte mye av å sette opp en forretning i Frankrike, helt på egenhånd i en alder av 23 år. Det var lærdom som skulle komme til god nytte senere i livet, da han etablerte selskapet vi i dag (etter fusjonen med Solfaktor) kjenner som Reisegiganten. For selv om onde tunger vil påstå at det finnes nok av fjøsnisser i norsk reiselivsnæring, er nok kunnskapene om nisser tross alt mindre viktige enn erfaringene med å etablere noe fra grunnen av.

Men først skulle det bli et kort opphold i eksportrådet i Paris, før Jason satte kursen for London. Her fikk han stillingen som salgssjef for Nord-Europa i et av Canadas største fiskeri- og skalldyrselskaper, Clearwater.

– Jeg var jo canadisk, kunne fransk, og Norden var et av de viktigste markedene. Den jobben fikk jeg ganske greit, for å si det sånn. Men det var beinhard jobbing, og jeg bodde stort sett på et hotellrom hele tiden. Det var også en livets skole. Riktignok på et mer corporate nivå, med mye større avtaler.

Hjem til Norge

Jason holdt i åtte måneder som fiskeselger før det var slutt. Dels fordi det var mye hardt arbeid for beskjeden lønn, men først og fremst fordi han hadde truffet en norsk jente. Hjemlandet lokket, på mer enn én måte.

– Så jeg flyttet hjem til Norge og kjæresten min. Som fremdeles er kjæresten min, og mor til mine fire barn. På toppen av det hele er hun også fra Sandefjord, så det er aldri noen uenigheter i forbindelse med hjemreiser i vår familie.

Tiden var inne for å gå fra fjøsnisser og fisk til finans. Jason fikk jobb som markedssjef i Tekan Aktiv Forvaltning, et selskap drevet av en vennegjeng fra Sandefjord. Men kremmerånden og lysten til å skape noe eget tok etterhvert overhånd.

– Jeg gjorde en god salgsjobb i Tekan. Likevel hadde jeg hele tiden lyst til å skape noe selv. På fritiden samlet jeg på internett-domener, jeg hadde vel etter hvert over hundre av dem. Etter hvert var det særlig ett av dem som tegnet seg ut som spesielt interessant: Restplass.no.

Boblen som ikke sprakk

Han hadde domenet, og en vag idé om hva han kunne fylle det med. Så han laget en forretningsplan og skrev et memorandum til potensielle investorer der han inviterte venner og kundeforbindelser til å delta.

Og delta gjorde de. Dette var før IT-boblen sprakk, og Jason hadde ingen problemer med å skaffe de 3,5 millioner kronene han trengte i startkapital; 20 investorer tegnet seg raskt.

– Jeg kunne nok ha hentet mye mer, men jeg har alltid vært en forsiktig general. Og det har jeg aldri angret på. Det ligger i mitt DNA – for øvrig sammen med beviset for at jeg nedstammer fra Djengis Khan. Jeg tok en gentest for noen år siden som beviser det, ler Jason.

Så Jason Khan begynte å bygge sitt imperium. Først med velvillig støtte fra sin arbeidsgiver Tekan (“de tilbød meg halv stilling og full lønn”), deretter med meget forsiktig bruk av investorenes tilførte midler.

– Hele forretningsidéen var bygget på fungerende IT-systemer. Men det viste seg raskt at det ville koste mer enn de midlene vi hadde til rådighet å bygge dem. Så vi valgte en annen utvei.

Den andre utveien var å engasjere et knippe systemutviklere til å knotte opp løsningen, med betaling form av aksjer i selskapet. Jason satte – da som nå – tæring etter næring.

– Det viste seg å være en meget god og lønnsom avtale for begge parter. Etter endt arbeid kunne de selge aksjene sine og tjene langt mer enn de hadde gjort om jeg skulle ha lønnet dem.

Og da IT-boblen sprakk med et smell som skapte skjelvinger langt inn i gråmarkedet, satt Jason og hans Restplass.no igjen som eneste overlevende norskeide .com-selskap i bransjen.

Lever godt med Finn

Allerede fra 2002 tjente selskapet penger, og alle piler pekte oppover. Men i 2005 fikk Jason og Restplass-gjengen seg et skikkelig støkk:

– Finn.no kom på banen med Finn Reise, og vi tenkte at dette kanskje var vår undergang. Men det viste seg snart at det snarere var tvert imot: Med to store aktører i markedet ble det mer fokus på våre tjenester, så på mange måter hjalp vi hverandre.

Samtidig gikk TV2 inn på eiersiden i Restplass, med oppgjør i TV-reklamer. Og du skal ha vært både døv og blind for ikke å ha fått med deg reklamefilmene der en entusiastisk Jason dukker opp bak rullgardinet og markedsfører selskapets tjenester.

Restplass fortsatte å vokse og tjene penger, og i 2009 slo Jason og hans Restplass.no seg sammen med Hans Christian Birkeland og Rune Sandbakken og deres selskap Solfaktor. Sammen dannet de Reisegiganten.

– Solfaktor hadde markedets beste IT-løsninger, som passet oss som hånd i hanske. Og gode IT-løsninger er bokstavelig talt det vi lever av – det er viktigere enn noe annet, inkludert markedsføring.

Fusjonen med Solfaktor var en suksess, også for bunnlinjen i det nye Reisegiganten. Faktisk gikk det over all forventning fra første stund, og selskapet kan vise til overskudd i alle år siden sammenslåingen.

– Det ble en heldig kombinasjon av Restplass.no som merkenavn og distribusjonskanal og Solfaktor som pakkereise-søk og turoperatør med bunnsolid IT – ting vi på Restplass.no manglet. Sammen ble vi og er vi dynamitt! mener Jason

Ønsker seg mørke skyer over horisonten

Ingenting går rett til himmels, heller ikke for Jason og Reisegiganten. Bransjen har vært gjennom noen tøffe år, og flere aktører er skallet av. To norske tropesomre på rad har heller ikke hjulpet, og Jason ønsker seg en skikkelig drittsommer i 2015.

– Men vi har klart oss bra gjennom tøffere tider. Vi har etablert oss med flere nettsteder i Sverige og Danmark, og er på vei inn i Polen – for øvrig et potensielt superspennende marked. Driften er også giret noe om og i dag selger vi blant annet teknologi til andre aktører i bransjen, som for eksempel Momondo. Vi ser også etter nye veier, med nye partnere. Nylig inngikk vi et spennende samarbeid med Komplett.no, som ønsker å være en tilbyder innen så mange produktområder som mulig. De manglet imidlertid formidling av reiser, og det kunne jo vi gjøre noe med.

Jason Eckhoff er beviselig etterkommer av selveste Djengis Khan. Grusomheten til hans mongolske forfar er forlengst visket ut av kromosomene, og erstattet med gutteaktig sjarm og uoppslitelig godt humør. Men tro om ikke viljestyrken og staheten har overlevd hele veien frem til Jason. Jason Khan.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.