Portrettet: Humanist på havet

Noen kommer seg til topps med spisse albuer og rå makt. Stein Kruses vei til toppen av verdens største cruiserederi har gått gjennom hardt arbeid og et ønske om å ville sine omgivelser vel.

0

Selvsagt er det fristende å spille på navnet: Cruise med Kruse. Det var også planen – inntil vi traff den 57 år gamle nordmannen som leder Holland America Group. For ett ord dekker det du umiddelbart føler for Stein Kruse: Respekt.

Ikke bare fordi han er den nordmannen som har klatret høyest på karrièrestigen innen internasjonalt reiseliv. Heller ikke nødvendigvis fordi han hersker over et selskap som eier over 40 cruiseskip, 15 hoteller, 300 busser og 18 tog. Det er først og fremst fordi han nettopp møter deg med respekt. Stein Kruse er en mann som tar deg på alvor – og som vil deg vel.

Drømmen om Amerika

Stein Kruses historie er fortellingen om gutten fra Oslos “beste østkant” som vokste opp med drømmen om Amerika. Drømmen grep ham gjennom barndommens western-bøker, et familiebesøk i Fort Worth i Texas i tidlige barneår – og ikke minst gjennom bestefarens fortellinger.

– Bestefar var født i 1900, forteller Stein Kruse.

– Som ung drømte han om å reise til Amerika som onkelen hadde gjort før ham, og den drømmen realiserte han som 16-åring da han dro over med amerikabåten for å jobbe på onkelens farm i Nord-Dakota. Men det gikk ikke lang tid før han meldte seg til tjeneste i den amerikanske hæren, og skulle sendes til Europa for å slåss i Første verdenskrig. Krigen var heldigvis over før han fikk sjansen til det, men et brev hjemmefra i 1919 inneholdt en bønn fra faren om å komme hjem for å hjelpe til i familiens fiskeforretning.

Tiden i det forjettede Amerika var over, og Stein Kruses bestefar skulle ikke komme tilbake til sine drømmers land før i 1979.

– Men han fortalte så levende om Amerika at jeg ble helt hektet. Så jeg var aldri i tvil da den dagen kom om at studiene måtte bli i USA.

Det ble Purdue og økonomi, og deretter bar det ut på havet.

Inn i cruise

Ikke nødvendigvis i bokstavelig forstand, riktignok. Den nyutdannede Stein Kruse hadde en far som var driftsjef i Wilh. Wilhelmsen, og Stein søkte farens yrkesråd: “Leif Høegh har nettopp kjøpt Den Norske Amerikalinje, med kontorer i Oslo og New York”, fortalte faren – og mente de kunne ha behov for en nordmann som var utdannet i Amerika.

– Så jeg fikk et intervju med rederiet, og deretter tilbud om jobb som management trainee. Det betød at jeg både skulle seile på båter og jobbe i kontorene deres i New York, Oslo og Hamburg. Så i to år fra 1982 til -84 jobbet jeg for Den Norske Amerikalinje, som da var eid av Leif Høegh – både i de to båtene de eide, Sagafjord og Vistafjord, og i kontorene i de tre byene.

På slutten av denne perioden solgte Leif Høegh Den Norske Amerikalinje til det engelske selskapet Cunard Line, som igjen var eiet av et stort engelsk konglomerat; Trafalgar House.

– Trafalgar House var interessert i å bygge opp sin reiselivs-portfolio, forteller Kruse.

– Selv trodde jeg at jeg ville komme til å få sparken, men så fikk jeg tilbud om en junior ledelsesstilling i New York. Og det var jo spennende; jeg var 27 år gammel, og det å bo i New York permanent hørtes veldig bra ut.

Det ble Trafalgar House og New York, inntil Stein Kruse ble oppringt av en gammel venn som fortalte at den tidligere lederen av Kloster-gruppen, Helge Naarstad, skulle starte opp et nytt selskap: Sea Goddess. Kunne Kruse ha interesse av å jobbe for det selskapet?

– Og det hadde jeg jo. Så jeg sluttet i New York, og joinet Helge Naarstad, Ron Kurtz og noen andre i det nye start up-firmaet Sea Goddess. Så skjedde imidlertid det at også Sea Goddess ble kjøpt opp av Trafalgar House og Cunard Line. Plutselig var jeg i samme situasjon som jeg hadde vært bare to år tidligere, og denne gang var jeg helt sikker på at jeg ville få sparken!

Kawasaki

Det skulle imidlertid vise seg at de hadde tro på den unge nordmannen, og Kruse fikk tilbud om å komme tilbake til New York – nå med ansvaret for Sea Goddess, i tillegg til Vistafjord og Sagafjord.

– Så det gjorde jeg, helt frem til jeg fikk en telefon fra en gammel familievenn som hadde jobbet i Skaugen – Anders Stenersen. En meget aktiv person, som for øvrig døde nylig. Han hadde snakket med Kawasaki i Japan, og en stor kvinnelig investor. Hun var interessert i å bli involvert i cruiseindustrien, og spurte om K-Line ville være med henne på det. Det ville de gjerne, men de hadde ingen kunnskap om cruise. Så de kontaktet Skaugen og Anders Stenersen og spurte om de kunne hjelpe til. Og Anders ringte altså til meg, og lurte på om jeg var interessert i å flytte til Singapore og starte firmaet de dengang kalte Seven Seas.

Stein Kruse slo til, og var med på ferden noen år.

– Vi skapte det som i dag er kjent som Regent Seven Seas, som ble kjøpt for halvannen milliard dollar for et års tid siden av NCL.

Stein Kruse hadde vært med å bygge opp selskapet, og syntes han hadde gjort en god jobb.

– Men jeg var interessert i å gjøre noe nytt, så jeg sa opp jobben min. Kawasaki ville imidlertid gjerne beholde meg, og tilbød meg et opphold ved Harvard. Etter Harvard ble jeg så finanssjef i Kawasaki K-Line i Nord-Amerika, og satt i denne stillingen i tre år.

Inn i Holland America

– I 1999 ble jeg oppringt av en representant for Holland America Line, som lurte på om jeg var interessert i en jobb i Seattle, hvor den daværende presidenten begynte å nærme seg pensjonsalder.

Stein Kruse var i utgangspunktet ikke så lysten på det. Han hadde en god jobb i Kawasaki, og likte det han drev med. Så han avslo.

– Men så ringte de igjen noen måneder senere, og sa at det ville være veldig interessant om vi snakket sammen. De ville nok komme opp med et tilbud som jeg ville synes var bra…

Det ble et intervju, en befaring i Seattle og møter med sentrale mennesker i selskapet – og Stein Kruse takket ja til jobben som nummer to i Holland America-systemet helt på tampen av 1999.

– Så tok jeg over etter han som var president i 2003, og satt i denne stillingen frem til jeg ansatte en ny president i Holland America Line for et års tid siden.

I perioden med Stein Kruse som president vokste Holland America Line betydelig, og det var en helt naturlig utvikling at han tok over som CEO for hele Holland America Group da hans forgjenger gikk av i fjor.

På rett sted til rett tid

Stein kruse har klatret høyere på den internasjonale karrièrestigen innen reiseliv enn noen annen nordmann – Bjørn Kjos inkludert. Selv er han kledelig beskjeden med hensyn til egne klatreevner.

– Først og fremst tror jeg det er mange tilfeldigheter som har spilt inn. Jeg har alltid jobbet hardt, gjør det jeg blir spurt om å gjøre. Og jeg gjør en fornuftig jobb, på en grundig og ordentlig måte. I tillegg er jeg helt ærlig. Jeg har alltid sagt til folk hva jeg mener, og ikke vært så opptatt av om det har vært politisk korrekt. Så det jeg kaller den norske stilen – det å jobbe hardt og være ærlig, tror jeg har hjulpet meg. Men til syvende og sist er det tilfeldigheter: Jeg var på det rette stedet til det rette tidspunktet. Og jeg begynte i en industri som var relativt liten da jeg kom ut fra universitetet, og som i dag er en gigantindustri. Så industrien vokste opp samtidig som jeg vokste opp i min karrière.

Stein Kruse må mildt sagt hjelpes i gang med å beskrive ytterligere fortrinn i form av personlige egenskaper:

– Gud ga oss én munn og to ører. Jeg snakker når det er nødvendig, men jeg lytter gjerne mer enn jeg snakker.

Humanisten

Stein Kruse er engasjert i flere ideelle organisasjoner, og sitter blant annet i styreposisjoner i flere non profit-selskaper.

– Jeg mener vi har en plikt til å bidra, til å hjelpe andre som ikke har vært like heldige som oss. Som selskap har vi gjort det godt, og jeg har eierne med meg på å donere det vi kan av økonomiske midler til hjelpearbeid av ulik art. Den samme holdningen skal vi ha innad i våre egne selskaper – jeg føler absolutt på ansvaret det er å være leder for 50.000 mennesker. Vi er jo deres levebrød, og det er vår jobb å sørge for at de har det bra. At de har det de trenger, og at de trives og utvikler seg hos oss.

Kanskje er det ingen tilfeldighet at Stein Kruses beste cruiseopplevelse var et seksdagers cruise med Desmond Tutu og hans kone.

– Jeg er ikke spesielt religiøs, men går i kirken hver søndag. Da jeg fikk anledning til å være sammen med Desmond Tutu i seks dager, lærte jeg mye av en stor mann. Vi gikk sammen til messe hver morgen, og hadde samtaler jeg satte stor pris på.

Han har seilt langt vekk fra Oslos “beste østkant”, Stein Kruse. Og han har vært heldig, med god vind i ryggen. Nå er han i en posisjon som gir ham anledning til å yte noe tilbake, i en bransje som stadig har medvind.

Stein Kruse sitter ved rorpinnen på det største skipet. Og den holder han støtt.

TUTU: Når Stein Kruse blir bedt om å beskrive sin beste cruiseopplevelse, rangerer et cruise med Desmond Tutu aller øverst. (Foto: Holland America Group)

TUTU: Når Stein Kruse blir bedt om å beskrive sin beste cruiseopplevelse, rangerer et cruise med Desmond Tutu aller øverst. (Foto: Holland America Group)

Fakta om Stein Kruse

Navn: Stein Kruse
Alder: 57
Tittel: CEO Holland America Group.
Styreverv: Saltchuk – stort holdingselskap i Seattle (det største firmaet i Washington State), samt to non profit-selskaper: US Coast Guard Federation og University of Washington i Seattle.
Bosted: Liten commuterby Clyde Hill, i spyttedistanse fra Seattle.
Statsborgerskap: Norsk fremdeles – “av følelsesmessige grunner, hvilket skaper en del problemer i forbindelse med signaturer for en “section 16 officer” i et amerikansk børsnotert selskap som jeg er”.
Sivilstand: Gift med Linda fra New Orleans – gift i 26 år, sammen i over 30. To barn – en pike på 22 og en gutt på 20 (begge med dobbelt statsborgerskap, i motsetning til sin far).
Fødested/oppvekst: Født på Bøler – “på Oslo beste østkant”. Flyttet senere til Nordstrand.
Utdannelse: Oslo Katedralskole, universitetene Purdue og (senere) Harvard.
Kort CV: Den Norske Amerikalinje, Trafalgar House, Sea Goddess, Trafalgar House (igjen), K-Line (Kawasaki), Holland America Line, Holland America Group.
Holland America Group: Inkluderer Princess Cruises (18 skip + 1 under konstruksjon – 28.000 ansatte), Holland America Line (opprinnelig fra Rotterdam i 1873, flyttet senere til USA – 13 skip + 2 under konstruksjon og 16.000 ansatte), PNO Australia (5 skip – 7.000 ansatte), Seabourne (kjøpt på slutten av 90-tallet, flyttet til Seattle i 2010. Solgte de gamle båtene – 3 nye båter + 2 under konstruksjon – 2.500 ansatte). Totalt 40+ skip og 50.000 ansatte. I tillegg stor operasjon i Alaska med 15 hoteller, 300 busser og 18 tog – infrastruktur bygget opp over de siste 30 årene for å selge cruise inn i Alaska.

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Redaktør, Travel News, tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder