Kleven og Hurtigruten feiret milliardkontrakt

Erna Solberg var tilstede da Hurtigruten og Kleven Verft i dag markerte den historiske kontrakten om bygging av inntil fire nye skip.

0

– Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene verden har sett. Dette samarbeidet er norsk innovasjonskraft på sitt beste, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Statsminister Erna Solberg besøkte i dag skipsbyggerkonsernet Kleven i Ulsteinvik da milliardkontrakten mellom Hurtigruten og Kleven ble markert. Kontrakten, som nå er signert etter omfattende sluttforhandlinger, er en milepæl for Hurtigruten, norsk reiselivs- og skipsindustri.

– Denne investeringen, som har en verdi på flere milliarder kroner og er den største i Hurtigrutens historie, handler om mer enn nye skip. For Hurtigruten handler dette om hvilket enormt potensial som ligger i reiseliv, en av de internasjonale industriene med størst vekst. Samtidig vil skipene vise at Norge er en av verdens fremste verftsnasjoner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Verdiskapning i skipsleia

Avtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip. Kontrakten er også en av de største som er inngått ved Kleven Verft og gleden var stor da avtalen ble feiret i dag.

– Vi tilhører en del av norsk industri som er inne i en krevende periode med store omstillinger. Oppdraget sikrer verdiskapning og arbeidsplasser i flere år fremover. Nå gleder vi oss bare til å komme i gang, sier administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen.

I byggeperioden vil 150 til 200 verftsansatte være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange ansatte på underleverandørsiden.

– Det betyr mye for oss at de nye skipene skal bygges i den samme leia som vi seiler i hver eneste dag. Med denne kontrakten er vi i kjernen av Hurtigrutens samfunnsrolle: Å skape grunnlag for vekst og verdiskapning langs kysten, sier Daniel Skjeldam.

Verdensklasse

Tolv internasjonale verft ble vurdert før valget falt på Kleven i Ulsteinvik på Sunnmøre.

– Det er tilfredsstillende å kunne konstatere at norsk verftsindustri er i verdensklasse. Gjennom denne prosessen har vi fått bekreftet at det er en fantastisk innovasjonstakt i norsk maritim næring. Og aller størst er den her hos Kleven. Det lover godt for fremtiden, sier Skjeldam.

De nye ekspedisjonsskipene Kleven skal bygge for Hurtigruten er svært avanserte skip, som blant annet vil ta i bruk ny miljøvennlig teknologi.

– Skipene som snart tar form i verkstedhallene hos Kleven vil vekke oppsikt. De vil bidra til økt interesse både for norsk verftsindustri og Hurtigruten som ledende innen ekspedisjonsturisme. Dette er et bevis på hvor sterk innovasjonsviljen i verftsindustrien, maritim sektor og den voksende reiselivsindustrien faktisk er,avslutter Hurtigrutens konsernsjef.

Om skipene
Spesialdesignete ekspedisjonsskip for polare farvann
Skipene er designet av Rolls-Royce
Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten
Antall passasjerer: 530
Isforsterket skrog
Antall lugarer: 265
Dimensjoner (ytre): Lengde 140 m, bredde 23,6 m, høyde 29 m
Dyptgående: 5,3 m
Levering: Første skip juli 2018, andre skip juli 2019

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Redaktør, Travel News, tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder