Radisson Blu Atlantic Hotel har åpnet dørene

Det ærverdige Stavanger-hotellet har gjenåpnet dørene etter en totalrenovering til nesten en halv milliard kroner.

0

Hotelldirektøren tror dette skal bidra til å gi hele regionen et løft.

– Det er fantastisk å kunne ønske alle medarbeidere, gjester og innbyggere velkommen tilbake til byens storstue. Vi gleder oss til å igjen gi hele Stavanger og resten av Norge mat-, kultur- og hotellopplevelser i verdensklasse, sier Jens Brandin, administrerende direktør ved Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger, i en pressemelding.

Sterk støtte

Rezidor Hotel Group og KLP har investert 465 millioner i oppussingen av det ikoniske hotellet og ambisjonene for det nye hotellet er skyhøye.

– Dette har vært et spennende prosjekt for KLP og vi er glade for å levere Stavangers storstue tilbake til byen. Vi vet at hotellet betyr mye for byens befolkning og at mange har et sterkt forhold til Atlantic, sier Christopher Raanaas, direktør for hotellforvaltning i KLP Eiendom.

Siden september i fjor har hotellet gjennomgått en omfattende totalrenovering. Hotellet har fått en helt ny resepsjon og alle de nydesignede hotellrommene, inkludert en duplex suite i øverste etasje, de 15 møterommene med en totalkapasitet på mer enn 2000 gjester og fellesområdene er nå nyoppusset.

Den nye lobbyen skal huse utstillinger, festlige begivenheter og kultur-arrangementer. På nyåret åpner også den helt nye restauranten.

– Hotellet har alltid vært et kulturelt samlingspunkt, og med denne oppgraderingen satser vi på å igjen bli byens foretrukne møteplass. Derfor har vi lagt mye kjærlighet i å skape byens beste møte- og eventområder, samt det som trolig er Norges flotteste lobby, forteller hotelldirektøren stolt, og legger til at også servicekonseptet er oppgradert.

– Vi har som målsetting å gi gjestene våre de aller beste hotellopplevelsene, og derfor har vi forberedt oss godt. Hver og en av våre gjester skal få unike opplevelser som overgår deres forventninger. Vi har høye ambisjoner og det fortjener gjestene våre, sier Brandin.

Oppussingen av Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger, er et samarbeidsprosjekt mellom Rezidor Hotel Group og KLP. Rezidor Hotel Group har investert ca. 165 millioner kroner og KLP, gjennom sitt eiendomsselskap, ca. 300 millioner kroner.

– Vi er takknemlige for entusiasmen og støtten fra Stavanger kommune gjennom hele prosjektperioden, og ønsker med vårt langsiktige engasjement å være en verdifull aktør i byen, sier Gunnar Gjørtz, administrerende direktør i KLP Eiendom.

Autentiske opplevelser

Renoveringen av Radisson Blu Atlantic Hotel er en del av Rezidor Hotel Groups mest omfattende renoveringsprosess i Norden noensinne. I løpet av få år vil hotellgruppen ha investert rundt én milliard norske kroner i oppussinger av flere Radisson Blu og Park Inn by Radisson hoteller i Norden. I tillegg investerer eierne av hotelleiendommene betydelige beløp i renoveringsprosjektene.

–  Vi håper å kunne bidra positivt til hele regionen ved å tiltrekke store konferanser, kulturarrangementer, gallamiddager og utstillinger. Vi vil legge til rette for at hotellets gjester og byens innbyggere ønsker å bruke hotellet, både i forretningssammenheng og privat. Og vi vil at våre internasjonale gjester skal få en autentisk opplevelse av Stavanger, forteller Ronald Smithjes, Regional Director Norway for Rezidor Hotel Group.

Samspillende arkitektur

Stavangerbaserte LINK Arkitektur er ansvarlige for utformingen av nye Radisson Blu Atlantic Hotel og Backe Rogaland har vært entreprenør i prosjektet.

– LINK Arkitektur har svært god lokalkunnskap. Det har vært viktig i utformingen av dette ikoniske hotellet da vi ønsker å bygge videre på hotellets tradisjonsrike og viktige historie, sier Ronald Smithjes.

LINK Arkitektur forteller at begrepene «Elegant», «Stilfull» og «Sofistikert» har vært ledeord i utvikling av interiøret. Varige kvalitetsmaterialer som marmor, messing, kobber og varmt treverk har lagt premissene for utforming av interiøret. Det nye interiøret har referanser til 1950/60-tallet med rette linjer, med moderne bruk av datidenes materialer og designutrykk.

Hotellets 365 gjesterom har fått lokal design, som er tilpasset hotellets og byens historie.

– Designet gjenspeiler byens og hotellets historie gjennom valg av materialer, interiør og kunst. Gjestene skal kunne kjenne igjen elementer, men også gjøre nye oppdagelser. Designklassikere er kombinert med særegne, skreddersydde møbler, stoffer og tekstiler, forklarer Smithjes.

LINK Arkitektur forklarer at det har vært viktig å få eksteriøret og interiøret til å samspille, fremheve og løfte hverandre. Materialene og designuttrykket er samkjørte og danner en helhet fra det øyeblikk gjestene kommer mot bygget, entrer inngangen og beveger seg videre inn i bygget. Det er valgt materialer som gjenspeiler byggets historie og sjel.

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder