Prisbevisste bedriftskunder

Ny undersøkelse bekrefter ansattes lojalitet: Norske forretningsreisende vil fly med SAS, men velger Norwegian.

0

95 prosent av forretningsreisende i norske virksomheter kjenner hovedtrekkene i dens reisepolicy godt. Det viser at de aller fleste har kontroll på reisekostnadene. Ny teknologi gjør det også stadig enklere å styre den reisende til virksomhetens avtalepartnere og akseptable prisnivåer, og dermed redusere kostnadene ytterligere, heter det i en pressemelding fra Egencia.

– Forretningsreisebyråer som Egencia kan ifølge våre beregninger spare norske virksomheter for millionbeløp hvert eneste år gjennom å bistå med å utvikle og følge opp en fornuftig reisepolicy. De seneste årene har virksomhetene også blitt mye dyktigere til å forankre og informere om sin reisepolicy internt, sier Anders Lindqvist, adm. direktør i Egencia Norge.

Undersøkelsen er gjennomført av Egencia, og 4962 kunder har besvart spørsmålene.

Svært lojale
38 prosent sier de aldri avviker fra virksomhetens reisepolicy selv om det ville økt effektiviteten eller komforten på reisen. 35 prosent sier de tillater seg å gjøre avvik dersom beløpet ikke overstiger 500 kroner. Kun åtte prosent er villige til å bruke mer enn 1000 kroner ekstra.

– Norske forretningsreisende er svært lojale til de retningslinjene de får fra virksomheten. Selv avvik på noen få hundrelapper på en reise som koster mange tusen, anser de fleste som helt uaktuelt, sier Lindqvist.

Lojaliteten til virksomhetens reisepolicy bekreftes også av at mange velger bort sitt prefererte flyselskap for å etterkomme bedriftens avtaler. Mens 67 prosent sier de helst ville flydd med SAS der det er et alternativ, er det 44 prosent som gjør det. Tilsvarende tall for Norwegian er 11 prosent og 31 prosent.

– Tidligere måtte de reisende kjenne til hvilke som var virksomhetens avtalepartnere for alltid å velge rett flyselskap og hotell. Med vår teknologi får de reisende denne informasjonen akkurat når de trenger den uansett om de bestiller via appen, nettsiden eller på telefon. Dette gjør at virksomhetene får maksimalt ut av de avtalene de har, og at kostandene reduseres samtidig som de reisende er sikret tilgang til øvrige goder som eventuelt ligger i avtalen, sier Lindqvist.

Shopper beste pris
Sammenlignet med andre land i Europa samt Kina og USA, er reisepolicyen i norske virksomheter mindre firkantet. Blant annet er Norge det landet hvor færrest har klare restriksjoner på hvilke klasser man kan fly i og hvilke hoteller man skal benytte.

– En del norske virksomheter er opptatt av å benytte seg av de pristilbudene som er i markedet. Å bo billigst mulig er for eksempel iblant viktigere enn å benytte en bestemt kjede. Dette er nok i stor grad knyttet til at Norge har en stor andel små- og mellomstore bedrifter som heller stoler på oss til å finne de beste alternativene enn å bruke tid på å forhandle egne avtaler med utvalgte fly- og hotellselskaper. Da blir reisebyråets kompetanse, spesialpriser og teknologi svært verdifull fordi vi alltid har oversikten over hvor og hvordan den reisende får den beste totalprisen, sier Anders Lindqvist i Egencia.

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Redaktør, Travel News, tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder