Oslo med høyest rombelegg

Hotellene i Oslo med Fornebu hadde det høyeste rombelegget i første halvår. I motsatt ende av skalaen for storbyene befinner Stavanger-hotellene seg.

0

Målingen er foretatt av konsulentselskapet Wierstrøm Hotel Consulting.

Belegget i Oslo, inklusive Fornebu, i årets seks første måneder var på 64,9 prosent. Deretter følger Tromsø, Gardermoen og Bodø, alle med noe over 60 prosent.

På bunn ligger kanskje ikke overraskende Stavanger, med en beleggsprosent på 43.

Når det gjelder romprisene topper Bodø med 1010 kroner i snittpris på hotellrommet, som defineres som losjiinntekt, eksklusive moms, per solgte rom. Oslo/Fornebu følger hakk i hæl med en pris på rett over 1000 kroner, fulgt av Bergen, der gjennomsnittsrommet lå på rett under tusenlappen.

Molde inntar bunnen med 747 kroner per rom, mens i Stavanger lå romprisen på snaut 900 kroner.

Når det gjelder RevPAR, altså losjiinntekt per tilgjengelige rom, topper imidlertid Oslo/Fornebu med 563 kroner. Stavanger har for øvrig den svakeste utviklingen i hotellromprisene, med en nedgang på 15,6 prosent fra første halvår i fjor. Her scorer Lillehammer best med en oppgang på hele 20,4 prosent.

Ellers konkluderer Wierstrøm Hotel Consulting med at hotellene i Trondheim havnet i midtsjiktet både når det gjelder pris og belegg. Bergen var en av syv byer/destinasjoner av totalt 13 som hadde nedgang i antall solgte rom fra første halvår i fjor, de andre seks var Drammen og fem byer langs «oljebeltet».

Wiederstrøm Hotel Consulting er et selskap som tilbyr rådgivningstjenester for reiselivet, primært hotellene.

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS bjorn@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder