Nytt og kraftfullt initiativ i nord-norsk reiseliv

Med Tromsø som base skal Arctic Travel Company utfordre det internasjonale markedet for opplevelsesturisme. Målet er å bidra til at Nord-Norge får en betydelig større andel av verdens økende opplevelsesturisme.

0

– Vårt produkt er Nord-Norge, vår organisering er nasjonal og vårt marked er internasjonalt, sier Knut Harald Marius Holst-Hansen, som leder Arctic Travel Company fra sitt hovedkontor i Tromsø.

–Vi skal bidra til at Nord-Norge får betydelig større andel av verdens økning i opplevelses-turisme.

På spørsmål om hva det er Arctic Travel Company ønsker å få til, svarer adm dir Holst-Hansen at ideen er å bygge et nord-norsk reiselivsselskap sammen med dyktige lokale gründere. Hovedkontor er i Tromsø og eierskapet i Arctic Travel Company vil være 30-40 prosent nordnorsk gründerkapital, sammen med langsiktig pensjonskapital fra norske og europeiske pensjonssparere.

– Dette bidrar til å sikre langsiktighet, og vi kommer ikke til Nord-Norge for å lære noen å drive reiseliv. Tvert i mot ønsker vi å bidra til at alle de dyktige gründerne i regionen får et rammeverk til å ta ut hele potensialet i virksomhetene sine, påpeker Holst-Hansen.

Ny kapital er nøkkelen til økt verdiskaping
Å tilføre kapital for å gjøre nødvendige investeringer skal løfte kvalitet og kapasitet samt utvikle helårs drift. Det skaper flere arbeidsplasser og gjør at mer av verdiskapningen blir igjen i regionen.

– Vår jobb er å bygge gode systemer som gjør at lederne i hver bedrift kan fokusere på kvalitet og kundeopplevelse. Dessuten skal vi bidra til gode drifts og arbeidsforhold, som gjør det attraktivt og trygt å jobbe i våre virksomheter, sier Holst-Hansen.

Island tar i mot rundt 2,5 millioner turister årlig, og 65 prosent av trafikken er i vintersesong. Antall årlige besøkende er omtrent som hele Norge til sammen på et areal mindre enn Nord-Norge.

– Det er et faktum, og bortsett fra varme kilder kan ikke Island levere noe vi ikke kan levere bedre i Nord-Norge, sier Cyril Bricaud, kommersielle direktør i Arctic Travel Company.

Nord i Finland og nord i Sverige vokser også. I 2017 økte for eksempel antall kinesere som reiste til Lappland med over 200 prosent.

– Den internasjonale interesse for det vi tilbyr i nord er enorm. Nord-Norge har alle muligheter,  understreker Bricaud.

I The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019 fra World Economic Forum er Norge rangert som verdens tjuende og Europas tiende mest attraktive marked for turisme. Foran våre naboland og foran Island. Nord-Norge som region inneholder alt det internasjonale turister ser etter i Norge. Fra fjord og fjell, via enorme og nære naturopplevelser til kultur og aktiviteter.

– Men vi må være tydeligere, mer tilgjengelige og vi må være bookbare. Våre ambisjoner med Arctic Travel Company er internasjonale, sier Holst-Hansen.

Ambisjoner på vegne av regionen
Arctic Travel Company bruker kapital, kompetanse, organisering og ambisjoner for å bli verdens ledende portal for arktisk turisme.

– Nord-Norge er et unikt og fantastisk område og vi skal øke vår felles kraft, sier kommersiell direktør Cyril Bricaud, og understreker nok en gang behovet for kvalitet hele veien.

– Vi skal bli bedre på salg, bedre på gjennomføring og bedre på kvalitetssikring. Vår ambisjon om å bli verdens ledende portal for arktisk turisme bygger på de fantastiske kvalitetene i Nord-Norge. De skal bli enda tydeligere for hele verden.

Nord-Norge eller safari i Afrika? Markedet for opplevelsesturisme vokser kraftig over hele verden og inkluderer reiser som safari i Afrika, kultur i Sør-Amerika og oss i Nord.

– Det er det markedet vi skal være i, og der skal vi være noe av det mest spennende folk kan oppleve på hele kloden, sier Bricaud.

–Ja, det kommer konkurranse på hjemmebane og det ønsker vi velkommen, svarer Holst-Hansen på spørsmål om det er andre som tenker samme tanker.

– All erfaring viser at markeder utvikles bedre dersom det er konkurranse og det skaper enda bedre resultater for regionen. Vårt fokus er å bli best internasjonalt og dermed skal vi også bli best hjemme, avslutter han.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.