Nytt fly, nye muligheter

Da Apollos nye Airbus A321neo-maskin fløy til Kreta fra Gardermoen idag var det som en bekreftelse på at charteren i høyeste grad lever videre.

0

Det var en tydelig stolt sjef for Apollo Norge som inspiserte det som omtales som verdens mest moderne og miljøvennlige fly.

– Denne har jeg ventet på i fire år, jublet Erik Haug da han sporenstreks gikk bort og strøk hendene over en av de digre, miljøvennlige motorene.

Så lang tid har det tatt fra Apollos eget flyselskap Novair la inn bestillingen på A321neo-flyet, til det landet på Gardermoen fredag morgen.

En milepæl

– A321-maskinen gir oss i tillegg større rekkevidde og dermed nye muligheter, forklarer Haug.

Beinplassen på Novairs nye A321neo er selv for en på 1,87 (undertegndede) meter imponerende god. (Foto: Bjørn Moholdt)

Han ser for seg å kunne fly til Dubai, Kapp Verde eller Brasil for den del – sistnevnte riktignok med en stopp.

Den nye flymaskinen får Gardermoen som base, og når Novair fullt ut har byttet ut sine gamle fly sitter selskapet på verdens yngste flåte.

Airbus 321neo er utstyrt med CFM Leap 1A-motorer og 2,4 meter høye «sharklets» på vingetuppene. Sammen resulterer dette i nærmere 15 prosent lavere drivstofforbruk og 900 km lengre rekkevidde, sammenliknet med forgjengerne. Da flyet også har plass til ti flere passasjerer, innebærer det nærmere 20 prosent mindre drivstofforbruk pr. sete – noe som tilsvarer en besparelse på ca. 4500 tonn drivstoff per fly.

Selv med en listepris på rundt 600 millioner norske kroner anser Apollo og Novair kjøpet av de nye flyene som vel anvendte penger. Bare i 2018 vil nemlig hele 120 000 Apollo-passasjerer reise med neo-flyet, til og fra 20 ulike destinasjoner i Hellas, Kroatia, Spania og Bulgaria.

– Dette er ikke bare en milepæl for oss, men for hele bransjen, mener Haug.

Bakgrunnen for den uttalelsen skyldes utvilsomt det faktum at charteren flere har spådd ville bli borte med all flykapasitet som ellers er til rådighet, slett ikke er det.

– Egne maskiner gir en betydelig trygghet, fleksibilitet – og gjør oss mer konkurransedyktige, sier Haug, uten å dra Norwegians sommerproblemer inn i diskusjonen. Norwegian med andre flyselskaper som Emirates og ikke minst SAS bidrar tross alt til 2/3 av Apollos totale turproduksjon.

Ingen tv-skjerm

Også besetningen er storfornøyd med sin nye arbeidsplass.

– Vi tilbringer mange timer i døgnet om bord, så for oss er det å få et av verdens mest moderne fly som «nytt kontor» naturligvis helt fantastisk, sier Johan Boström, flysjef i Novair.

A3210neos CFM Leap 1A-motorer er inntil 20 prosent mer fuelgjerrige enn forgjengeren. (Foto: Bjørn Moholdt)

– Særlig er det nedsatte støynivået og det lengre vingespennet med sine «sharklets» påfallende. Alle kollegene mine gleder seg til å fly nå – og det samme bør selvfølgelig også passasjerene gjøre, mener Boström.

Ifølge Apollo har imidlertid ikke fremtidens fly TV-skjermer. Istedenfor har hvert sete USB-uttak, som gjør at du som passasjer både kan lade og koble til din smarttelefon eller nettbrett og se på akkurat det du selv ønsker.

Om kort tid vil også reisearrangørens nye A321neo bli utstyrt med eget intranett, som gjør det mulig å laste ned filmer, TV-serier og annen underholdning via en app.

– I dag tilbringer åtte av ti av passasjerene våre tiden om bord på sitt private nettbrett eller mobil uansett, sier Haug.

– Omtrent ingen av dem etterspør en TV-skjerm, men mange har savnet lademuligheter. Dette har vi tatt til oss – både i form av USB-uttakene og det nye intranettet. Når det kommer til ferie og reiseliv er det jo lite vi ønsker oss mer enn friheten til å velge, sier Haug.

Novairs Airbus 321neo

* Antall sitteplasser: 221

* Lengde: 44,51 m

* Vingespenn: 35,80 m

* Kabinbredde: 3,7 m

* Maksfart: Mach 0.82 (82% of speed of sound)

* Rekkevidde: Opp til 3700 nautiske mil (6850 km)

* Brenselforbruk: 15 % mindre enn forgjengeren A321

* Motorer: 2 stk. CFM LEAP 1A

Mannskapet på Novairs nye A321neos jomfrutur til Kreta, med flykaptein og flysjef Johan Boström (t.h.) i spissen. (Foto: Bjørn Moholdt)

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS bjorn@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder