Norsk cruisefeber

Siden Ving lanserte sine cruisepakker i 2014 har feriearrangøren doblet salget hvert eneste år. Salgsveksten så langt i år er på 41 prosent sammenlignet med fjoråret.

0

Fordommene mot cruise har med andre ord mer eller mindre fordampet, om man skal tro Ving-tallene.

– Sommerferien er stikk i strid med hva mange tror høysesong for familieferie, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving.

De mest populære rederiene hos Ving er RCCL og Celebrity med en markedsandel på 53 prosent. Begge inngår i RCCL-konsernet. Ving selger også cruise for Costa og Norwegian Cruise Line.

– Vi er på vei inn i vinterens mest populære cruisemåned, februar. Da er det Karibia, Dubai og Maldivene som er de mest etterspurte reisemålene. I sommerhalvåret er det juli som har flest reisende, og da er det Middelhavet som trekker flest cruisere, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hun viser samtidig til at sammensetningen av passasjerene har endret seg dramatisk de siste årene.

– Foreløpig viser bestillingene at en av tre cruisegjester for sommeren er under 29 år. Vi har også en økning i antall barn på 15 prosent mot i fjor, fortsetter Fossum.

 

Vings topp 5 utreisebyer

Barcelona

Fort Lauderdale

Miami

Venezia

Roma

Vings topp 5 skip

Costa Diadema

Costa Deliziosa

Harmony of the Seas

Celebrity Reflection

Rhapsody of the Seas

Vings topp 5 cruiseområder

Vestre Middelhavet

Vestre Karibia

Østre Karibia

Østre Middelhavet

Indiske Hav

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder