Norgesreklame til topps i Cannes

Den norske filmen «Iconic Norway» vant prisen «Best Camera» under Cannes Corporate Media & TV Awards torsdag.

0

Dermed ble den norske filmen vinner i samme klassen som i fjor ble vunnet av naturfilm-ikonet, David Attenborough.

«Iconic Norway» mottok også sølv i klassen Tourism Films. Iconic Norway er laget av Grim Berge og Sven-Erik Knoff i produksjonsselskapet Natural Light i samarbeid med Visit Norway.

– Det er en stor ære å vinne disse prisene i Cannes. Vi er opptatt av å vise frem det unike norske til verden, og det føler jeg at vi får til nå. Dette er en utrolig fin anerkjennelse å få, sier regissør og fotograf Grim Berge til Visit Norway i en pressemelding.

Filmen viser norgesbilder fra nord til sør og er produsert i samarbeid med Visit Norway, Region Stavanger, Visit Nordvest, Flåm AS og Classic Norway Lofoten.

– Vi tar av oss hatten for denne produksjonen og gratulerer filmskaperne med prisen. Det har vært spennende å samarbeide med Berge og Knoff om denne produksjonen, og vi er imponert over måten disse norske filmkunstnerne etablerer internasjonale nettverk på. Dette er også med på å øke synligheten for filmen. Vi ønsker å ligge i forkant og gi våre brukere det nyeste og råeste innholdet på nett, sier en begeistret Hans Petter Aalmo, portalsjef i Visit Norway.

Filmen vant nylig også førsteprisen i klassen «Students Choice» i Zagreb Tourfilm Festival 2017, og vil delta i flere filmfestivaler i tiden fremover, blant annet Baku.

Den prisvinnende duoen hviler ikke på laurbærene. Nå er de allerede godt i gang med oppfølgeren til «Iconic Norway».

– I slutten av juni startet vi opptakene i Lindesnes. Denne gangen blir produksjonen langt større, der vi reiser Norge rundt på 80 dager. Vi har blant annet en egen droneoperatør og mange samarbeidspartnere med på laget. Hittil har vi 70 Terrabyte med fantastisk filmmateriale, sier Berge og Knoff.

– Disse filmene formidler på en flott måte alt det storslåtte vi har i Norge. Vi tror «Iconic Norway» og oppfølgeren vil inspirere mennesker over hele verden til å ville oppleve Norge selv, avslutter Aalmo.

Flmen kan ses her!

 

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder