Mot tidenes alpinvinter

Heiskortomsetningen i norske alpinanlegg økte med syv prosent i perioden fra sesongstart til nyttår sammenlignet med året før. Størst var økningen på Geilo, med en økning på 34,9 prosent.

0

Det er foretatt store investeringer i anleggene på Geilo og en modernisering som bakmennene nå begynner å se resultatene av.

– Det har vært en strålende start, sier Andreas Smith Erichsen i Geilo Holding til Dagens Næringsliv,

Det er investorene Ivar Tollefsen og Arne Pålgardhaugen som står bak storsatsingen på Geilo, i samarbeid blant annet med hotellmannen Pål G. Gundersen.

Etter en omfattende opprusting og en konsolidering av alpinsatsingen i bygda er det ifølge Smith-Erichsen nå fullt trykk på å realisere en ny gondol fra jernbanestasjonen til Geilohovda. I tillegg skal det bli nye heiser fra Vestlia-siden opp mot Kikut.

Norefjell kan også vise til solid økning, på ni prosent, i forsesongen, mens Trysil og Hemsedal – som er organisert gjennom svenske Skistar – ifølge DN har en samlet økning i salget av heiskort på syv prosent.

Alpinco, som eier anleggene i Hafjell og Kvitfjell, rapporterer om en økning i forsesongen på henholdsvis tre-fire prosent og vel ti prosent.

Tiden fremover virker med andre ord usedvanlig lys. Forrige sesong omsatte alpinanleggene heiskort for 1,14 milliarder kroner, som var en økning på 16 prosent sammenlignet med året før. Starten med en økning på syv prosent gir med andre ord en indikasjon på at sesongen 2018-2019 kan havne i historiebøkene.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.