Den tredje fjellside har vært planlagt i lang tid. Det blir også bygget en cirka 250 meter lang stolheis, som blir en forbindelse mellom vestsiden og Kvitfjell Varden.
Heisen strekker seg over et vakkert naturområde og vil ifølge utbyggerne bli en liten utsiktssafari på vei over til Kvitfjells tredje fjellside. Der ender du på starten til den nye ekspress-stolheisen, som går helt til fjells på Kvitfjell Varden.
Den nye ekspressen blir en 6-seters stolheis med god kapasitet, som gjør at kommer du deg til fjells på under 6 minutter.
– Fra toppunktet på den nye stolheisen ligger også hele fjellheimen foran deg, med et løypenett som strekker seg til Skeikampen i sør og Gålå–Fefor i nordvest, forteller Stensrud.
– Kvitfjell får nå tre fjellsider som vil gi unik og differensiert skikjøring. Dette blir også knyttet sammen med moderne stolheiser med god kapasitet. Her kan du stå på ski fra Gudbrandsdalen helt inn i Peer Gynts Rike, en skisafari som vil gi deg alpefølelsen, sier Stensrud.
De nye løypene i Kvitfjell Varden ligger ifølge pressemeldingen opp mot høyfjellet i ”variert skogsterreng”. I første etappe skal det bygges familievennlige, grønne og blå løyper, som vil være et godt supplement til Vestsiden og de litt tøffere løypene ned mot Gudbrandsdalen. Begge løypene får god bredde, ypperlig for store, gode carvingsvinger, ifølge Stensrud.
Det er lagt ut tre nye tomteområder med umiddelbar nærhet til bakken og langrenns-nettet. Siden desember er godt over 20 tomter blitt solgt, og Alpincos styre vedtok denne uken at Kvitfjells tredje fjellside realiseres.
Ny stolheis og fem kilometer lange løyper er ifølge utbyggerne kun første etappe i utbyggingen av Kvitfjell Varden. Etappe to blir et skiområde med gode frikjørings-muligheter og mer utfordrende løyper.
Området Kvitfjell Varden består av hele 3500 daa, hvor det ligger til rette for videre utvikling av skianlegget både nord og sør for første etappe av utbyggingen. Totalt kan det bygges hele 15 km med nye alpinnedfarter i det nye skiområdet, helt fra grønne nybegynnerløyper til mer krevende svarte løyper.
– Området ligger svært snøsikkert til, og er kjent for at det faller store mengder natursnø, noe som også gjør fjellsiden interessant for frikjøring, forteller Stensrud.