Den beste hotellmåneden er juni, viser tallene i den ferske rapporten. Da er nesten 86,2 prosent i pluss eller i balanse. De beste hotellmånedene forøvrig er august og september. De svakeste månedene er desember og januar (over halvparten går med underskudd).
Februar og påskemånedene er også svake. Det er ellers verdt å merke seg at 35,3 prosent av hotellene taper penger i feriemåneden juli. Topp for distrikts-hotellene er perioden juni til august, hvor ca 75 prosent av hotellene leverer et positivt resultat.
Byhotellene har topp i juni, september og oktober, hvor cirka 70 prosent av hotellene går med overskudd. Flyplasshotellene har en klar bunn i juli og desember, der over 30 prosent taper penger.
* ”Norsk hotellnæring 2016” er basert på en spørreundersøkelse sendt fra Horwath HTL til alle norske hoteller. Denne gang har ialt 191 hoteller besvart undersøkelsen, som tilsvarer ca. 20 proent av alle hoteller i Norge.