Hurtigruten starter seilinger til Russland

I 2019 starter selskapet seilinger fra Tromsø til Russland, tilbyr Svalbard-ekspedisjoner med fem ulike skip, og seiler gjennom hele Nordvestpassasjen med hybriddrevne MS Roald Amundsen.

0

Forrige uke slapp Hurtigruten nyheten om at  hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten hele sommeren 2019.

Nå utvides ekspedisjonssatsingen ytterligere, blant annet med  seilinger til Murmansk og Frans Josef Land fra Tromsø.

– Frans Josefs Land er et av verdens mest spektakulære, men samtidig minst besøkte, reisemål. De arktiske delene av Russland har et enormt potensiale, og passer perfekt til Hurtigrutens ekspedisjonsseilinger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Hybrid gjennom Nordvestpassasjen
I 2019 blir Hurtigruten det første selskapet i verden som seiler med hybridskip gjennom  Nordvestpassasjen. Med batteripakker og hybridfremdrift skal MS Roald Amundsen seile i kjølvannet av polarhelten skipet er oppkalt etter.

Det skjer over 100 år etter at Roald Amundsen ble den første til å seile gjennom den berømte og beryktede passasjen fra Atlanterhavet til Stillehavet med polarskuta Gjøa.

Historisk seiling
Men der Amundsen brukte tre år,  skal Hurtigruten bruke drøye tre uker, fra Grønland og Atlanterhavet i øst, til Nome og videre til Stillehavet i vest.

– Det er ikke bare de historiske båndene som gjør dette til en spesiell reise for oss. Mens andre seiler gjennom Nordvestpassasjen med eldre skip og tungolje, bruker vi MS Roald Amundsen som er verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Vi blir de første i verden som erobrer Nordvestpassasjen med batteripakker og hybridfremdrift. Både vi og gjestene våre er opptatt av å bevare områdene vi utforsker, sier Skjeldam.

Stor Svalbard-satsing
Sommeren 2019 er også historisk for  Hurtigrutens satsing på Svalbard. Da skal fem av selskapets skip – MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen, MS Fram, MS Spitsbergen og MS Nordstjernen – operere i farvannene rundt øyriket.

Flere av dem med Longyearbyen som fast base eller snuhavn.

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Redaktør, Travel News, tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder