Hurtigruten investerer i Kleven

Hurtigruten går inn med frisk kapital i Klevenkonsernet. – Dette vil sikre nye arbeidsplasser og videre vekst både ved Kleven-verftene og for norsk verftsindustri, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

0

Sammen med selskapets eiere, Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR, blir Hurtigruten største investor i et nyopprettet investeringsselskap, med en andel på litt over 40 prosent.

– Med Kleven som et av de fremste eksemplene, er norsk verftsindustri i verdensklasse. Nå går vi sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

Det nye investorfellesskapet går inn med totalt 300 millioner kroner i ny kapital i Klevenkonsernet. I tillegg til Hurtigruten, Strawberry Equity og TDR, består grupperingen av Åge Remøy, Kleven-familiens selskaper John Kleven AS og H-Invest AS, det familieeide tyske yachtverftet Lürssen Group og investoren Per Lillebø.

Stolt og rik historie
– Kleven har en stolt og rik historie som strekker seg helt tilbake til 1939. Det er et symbol på norsk innovasjon og skaperkraft både på land og til sjøs. Klevenkonsernet har, i likhet med andre norske verft, fått merke nedturen i olje- og offshoresektoren, men kompetansen til de ansatte og Kleven-familien er bunnsolid. Vi gleder oss over å kunne bidra inn i et nytt, spennende kapittel for Kleven, sier investor og Hurtigruten-eier Petter A. Stordalen.

I 2015 sikret Hurtigruten videre drift ved Fosen Yards i Rissa med oppdrag verdt 550 millioner kroner. Hos Kleven har Hurtigruten allerede bestilt det som beskrives som verdens mest miljøvennlige ekspedisjonsskip – hybriddrevne MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Kontrakten innebærer opsjon på ytterligere to ekspedisjonsskip av samme type.

(Foto: Per Eide/Kleven)

– Kleven kom best ut da vi skulle bygge våre nye ekspedisjonsskip. Nå skal vi ta samarbeidet ett skritt videre. Ikke bare skal vi bygge utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Vi skal sammen med de andre investorene – og ikke minst de ansatte ved Kleven – være med på å forme fremtidens maritime næring i Norge, sier Skjeldam.

Ved Kleven i Ulsteinvik, som ligger like ved leia der Hurtigrutens skip har seilt året rundt i snart 125 år, er de fornøyde med storsatsingen fra investorgruppen.

Langsiktig perspektiv
– Vi er glade for interessen vi har opplevd for å investere i konsernet. Dette sikrer oss soliditet og kraft til å gå løs på nye, framtidsrettede prosjekt. Nå har vi fått på plass samfunnsengasjerte og dyktige eiere med et langsiktig industrielt perspektiv, sier administrerende direktør, Ståle Rasmussen.

Som et ledd i at Kleven nå styrker soliditeten, har partene også lykkes med å reforhandle en ny og bedre låneavtale med bankene. Bare enkelte detaljer gjenstår, som blant annet at selskapenes banker og GIEK formelt må godkjenne avtalen. Disse har imidlertid vært tett involvert i prosessen, dermed er det ventet at formalitetene trolig vil komme på plass i løpet av kort tid.

Del.

Om forfatteren

Tom Andersson

Redaktør, Travel News, tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder