Halv milliard til OTA-ene

Av losjiinntektene for norske hoteller i fjor på vel 15 milliarder kroner bidro nettreisebyråene (OTA) med 3,75 milliarder. Provisjonen deres er beregnet til rundt 525 millioner.

0

Om cirka 25 prosent av gjestedøgnene kommer via OTA-ene, slik det fremkommer i rapporten Norsk Hotellnæring 2019*, ifølge nettstedet HRR Nett, betyr det at de står for rundt 25 prosent av losjiinntektene.

Med en gjennomsnittlig provisjon på 14 prosent, betyr det at norske hoteller betaler nettreisebyråene provisjoner for rundt 525 millioner kroner.

Hotellrapporten visersamtidig at provisjonssatsene til OTA-ene varierer mindre enn mange tror.

Se egen sak her!

Gjennomsnittet ligger på 14 prosent, uansett hvor mange rom hotellet har. De største hotellene, de med over 300 rom, selger i gjennomsnitt 25 prosent av sine romdøgn gjennom OTA-er. Hoteller med mellom 180 og 209 rom selger i gjennomsnitt 30 prosent av romdøgnene gjennom disse kanalene, mens de minste hotellene, de med opptil 29 rom, selger hele 36 prosent av alle romdøgn gjennom disse «eksterne», digitale kanalene.
* Utarbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting i samarbeid med DNB og Benchmarking Alliance.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.