Grønnere fra Fjord Line

Etter et lengre opphold i dokk, er MS Stavangerfjord tilbake i rute mellom Norge og Danmark. Tre skinnende grønne piper forteller om selskapets miljøprofil.

0

«We are green» står det å lese på de tre nymalte grønne pipene som står på rekke og rad på toppdekket til passasjerfergen MS Stavangerfjord. Årsaken er ganske enkelt at selskapet med dette håper å nå ut med sitt budskap om at de er sitt klimaansvar bevisst.

– At vi seiler med nesten 50 prosent lavere CO2-utslipp enn bransjegjennomsnittet, har lenge vært underkommunisert og vi synes det var på tide å gjøre en visuell endring som alle ser. Siden grønn er den miljøvennlige fargen, falt det oss helt naturlig å male pipene våre grønne, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line.

MS Stavangerfjord er det første og største passasjerskipet i verden som drives framover på miljøvennlig naturgass. Det har hun gjort helt siden hun ble satt inn i drift for Fjord Line fra sommeren 2013. Det samme gjelder søsterskipet, MS Bergensfjord, som ble en del av Fjord Lines flåte i 2014. Pipene til MS Bergensfjord skal forøvrig males når hun skal i dokk i mars i år.

– Til sammen skåner skipene miljøet for om lag 60% CO2-utslipp og cirka 81% NOx-utslipp, sammenlignet med veitransport, sier Ternblom.

I tillegg til å ha malt pipene på Stavangerfjord grønne, gjøres det også store endringer både ute og inne på skipets øverste dekk, som kalles Sky Bar. Innendørs er et splitter nytt loungeområde i ferd med å ta form.

– Her har vi gjort endringer fordi vi ønsket at enda flere av våre gjester finner veien opp til dekk 10. Både for å nyte den fantastiske utsikten, men også for å nyte hele overfarten, sier Ternblom.

Det er også satt opp en bar her, som er tilgjengelig for gjester både innendørs og utendørs. Det vil si at en del av baren er inne, mens den andre delen er ute. Her kan gjestene bestille både mat og drikke. Baren er ennå ikke helt ferdigstilt, men i løpet av mars skal alt være klart.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.