I Sverige er American Express Business Travel (AmEx) landets ledende reisebyråkjede for forretningskunder, med et imponerende antall storbedrifter på kundelisten. I Norge er situasjonen en ganske annen. Kjeden er langt mindre enn både VIA Travel, Berg-Hansen og HRG, målt etter omsetning, og det er ikke AmEx som betjener de store norske lokomotivene.
Riktig nok teller kundelisten navn som Norad, Umoe og Odfjell Drilling, og riktig nok har AnEx avtaler med globale selskaper som også har virksomhet i Norge, men prestisjekunder som Statoil, Aker og Kongsberg-gruppen er det andre byråkjeder som kan skryte av.
– Vi ville elsket å ta oss av store, norske bedrifter internasjonalt. Og det jobber vi mot, forsikrer Norden-sjef Kaveh Atrak i AmEx.
Nordisk organisasjon
AmEx har tapt penger i Norge hvert år siden 2001, til sammen over 33 millioner kroner. I 2005 kunne kjeden imidlertid vise til en omsetning rundt milliarden, driftsinntekter på 90,4 millioner kroner og et resultat før skatt på 2,1 millioner. I år budsjetterer Atrak, med forbehold om usikkerheten som alltid ligger i slike prognoser, med en økning av inntektene på minst fem prosent og minst ti prosent bedre resultat.
– Det er et stort press på marginene i hele Norden, og i Norge er det enda tøffere enn i både Sverige og Danmark, sier Atrak.
– Kunne dere klart en ny kunde som for eksempel Telenor, som jo ville økt omsetningen deres med om lag 50 prosent?
– Ja, vi vil ha slike kunder. Og vi er en nordisk virksomhet. Derfor kan jeg garantere at vi har ressurser til å levere høy kvalitet fra dag én, svarer Atrak.
Også mindre bedrifter
50 prosent av omsetningen til AmEx i Norden kommer fra små og mellomstore bedrifter (SMB-markedet). I Norge er andelen enda høyere.
I fjor utviklet AmEx et skreddersydd konsept for SMB-kunder i Sverige. Reisebyråkjeden viser til at den er verdens største og lover potensielle kunder at de kan senke reisekostnadene med minst ti prosent ved å utnytte AmEx’ samlede tjenester. Og AmEx garanterer laveste pris når kunden bestiller på telefon eller på internett.
– Konseptet omfatter produkter, service, pris, kommunikasjon med kundene og mye mer. Det har hatt stor suksess i Sverige og derfor satser vi nå med det samme konseptet i Norge. SMB-markedet er svært viktig for oss, sier Atrak.
Han avviser at det i dagens virtuelle verden er noe stort problem at kjeden i Norge bare er fysisk representert i Oslo, Bergen og Stavanger.
– Vi oppfatter de ulike byråkjedene som svært like. Kommentar?
– Det er svært vanskelig å utmerke seg bare ved å utstede billetter. Lave transaksjonskostnader er en forutsetning for å kunne konkurrere. Men vi ønsker også å ta et samlet grep om bedriftens totale reisekostnader, sier Norden-sjefen.
– Det sier alle kjedene.
– Det er kunden som avgjør hvem som er troverdig. Jeg kan lett nevne en rekke kunder som har valgt oss på grunn av konsulenttjenestene. Og vi har kunder der vi driver hele bedriftens reisevirksomhet.
Lite nettsalg
Med bakgrunn i de dårlige resultatene kan man lett tenke seg at AmEx primært er til stede i Norge for å kunne gi utenlandske kunder et samlet, nordisk tilbud. Det avviser Kaveh Atrak og signaliserer store vekstambisjoner i Norge.
– Vil du kjøpe VIA Travel eller Berg-Hansen?
– Slike spekulasjoner kommenterer vi ikke, svarer Atrak.
I USA selges visstnok mer enn 40 prosent av forretningsreisene på nettet, og i Storbritannia er andelen om lag 20 prosent. I kontrast til dette selger AmEx i Norge mindre enn ti prosent på nettet, den samme andelen som i Danmark. I Sverige er nettsalget bare på syv prosent.
– Foreløpig har ikke forretningsmarkedet våknet. Men på bakgrunn av utviklingen i andre land og den høye teknologikunnskapen i Norden, tror jeg det vil ta av snart. En nettandel på 40-50 prosent er realistisk på sikt. Kanskje enda mer i Norge hvor mye av forretningstrafikken er punkt til punkt, tror Kaveh Atrak.
FAKTA: AMERICAN EXPRESS BUSINESS TRAVEL
– Verdens største byråkjede for forretningsreisende.
– I Norge er kjeden bare fjerde størst, målt etter omsetning, som i fjor var på om lag en milliard kroner. Driftsinntektene endte på 90,4 millioner og resultatet før skatt på 2,1 millioner.
– Lanserer nå et konsept rettet mot SMB-markedet, men har også ambisjoner om å vinne store bedrifter som kunder.