Lavprisselskaper driver kinesisk vekst

Den eksplosive veksten i kinesisk luftfart gjør at landet innen ti år kommer til å passere USA og utgjøre det største flymarkedet i verden.

0

Veksten har for alvor skutt fart takket være den voldsomme oppgangen i bruk av lavprisselskaper. Dette skyldes ikke minst at kinesiske selskaper i større grad enn tidligere oppmuntrer sine ansatte til å fly billig.

En annen viktig årsak er at Kinas luftfartsdirektorat mot slutten av 2013 dro i gang en kampanje for å legge forholdene bedre til rette for at denne delen av flymarkedet skulle vokse. I dag utgjør den rundt syv prosent, men vil ventelig dobles innen 2020.

Andelen høres kanskje ikke mye ut i dag, men veksten er formidabel for landets fire lavprisselskaper – West Air, China United Airlines, Spring Air og 9 Air (det siste i rekken). I tillegg ønsker utvilsomt lavprisselskaper fra andre land – for eksempel Norwegian – å få sin andel av kaka, som per i dag utgjør hele 392 millioner flypassasjerer.

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS bjorn@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder