Nye ruter over Russland

Lavprisselskapet Norwegian får ifølge det danske bransjebladet Check-in.dk åpnet for to nye ruter over Russland. Men det er fortsatt ikke snakk om flyvning gjennom den omstridte Sibir-korridoren.

0

Rutene går fra København og Stockholm, begge til Bangkok i Thailand. I november 2016 fikk Norwegian lov til å fly ruten Oslo-Bangkok gjennom russisk luftrom, og ifølge luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs er det slett ingen overraskelse at Norwegian får tillatelse til å sette opp de to nye rutene som går over Russland. De går nemlig via den samme flykorridoren sør og øst i Russland, gjennom Ukraina, Romania og Svartehavet, i likhet med den første Bangkok-ruten.

Flyene til Bangkok er sammen med en ny rute mellom London Gatwick og Singapore Norwegians eneste ruter mellom Asia og Europa. Lavprisselskapet har imidlertid sikret seg landingstillatelser til å kunne åpne ruter mellom Skandinavia og Singapore, i påvente av at russiske myndigheter åpner for flyvninger gjennom Russlands nordlige del.

Konsernsjef Bjørn Kjos har som kjent i lang tid stått på for å få tillatelse til å fly gjennom den såkalte Sibir-korridoren nord i Russland, som ikke bare sparer passasjerene til Kina, Japan, Sør-Korea og nærliggende områder i Sørøst-Asia for nesten en time i flytid. Det innebærer også store besparelser på flybensin. Uten Sibir-korridoren blir flytiden rett og slett for lang.

Elnæs tror imidlertid en slik tillatelse fra Russland sitter langt inne.

– Dette gjelder ikke bare Norwegian, men de fleste selskapene i Europa, mener Elnæs, og viser til at det for eksempel bare er British Airways av selskapene i Storbritannia som får lov å benytte Sibir-korridoren.

– Det er svært lite sannsynlig at russerne vil endre sitt standpunkt og åpne for mer trafikk, mener Elnæs, som dermed heller kaldt vann i blodet både på Kjos’ ambisjoner og alle dem som hadde håpet på direkte flyvninger mellom Norge og det sterkt voksende kinesiske markedet.

– Norwegians selskap i de enkelte landene i Europa må fly store omveier hvis de skal starte opp ruter til Sørøst-Asia, og det regnestykket går ikke opp. Det vet Kjos, og derfor kjører han på om hvor viktig dette er for Norwegian, sier Hans Jørgen Elnæs.

Share.

About Author

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.