Disse har høyest [og lavest) fyllingsgrad

Høy fyllingsgrad er ikke bare godt for økonomien. Fulle fly er også bedre for miljøet. Faller fyllingsgraden (load factor) under et visst minstemål over tid er ikke veien lang til skifteretten. Samtidig er økende fyllingsgrad nesten som gratis penger. Ruteflyene må jo uansett gå på tidtabell. Lavprisselskapet Ryanair har fått mye pepper for sitt produkt,

0

Høy fyllingsgrad er ikke bare godt for økonomien. Fulle fly er også bedre for miljøet. Faller fyllingsgraden (load factor) under et visst minstemål over tid er ikke veien lang til skifteretten.

Samtidig er økende fyllingsgrad nesten som gratis penger. Ruteflyene må jo uansett gå på tidtabell.

Lavprisselskapet Ryanair har fått mye pepper for sitt produkt, men ingen kan ta fra dem suksessen med å fylle flyene sine. I fjorårets syv første måneder hadde flyselskapet en fyllingsgrad på imponerende 94,7 prosent – i perioden fra april til desember så høy som 96 prosent.

Dette faktum forklarer i høy grad hvorfor Ryanair i siste regnskapsår havner på en nettoinntekt på vel 15,3 milliarder kroner, i en periode der selskapet også slet med å mange kanselleringer. Overskuddet er høyere enn det verdens største flyselskap – American Airlines – klarer å levere. Den amerikanske storheten har for eksempel rundt 80 millioner flere passasjerer enn Ryanair per år. Samtidig er fyllingsgraden på «bare» 82,6 prosent. Overskuddet landet på 15 milliarder kroner.

Norwegian har de to siste årene hatt en fyllingsgrad på 88, ifølge siste regnskapsmelding.

Mens easyJet hadde en fyllingsgrad i fjor på 92,1 prosent var det tilsvarende tallet hos British Airways på 81,2 prosent målt mellom april og desember. Åtte millioner seter var med andre ord tomme.

Emirates kan ikke skryte av mer enn 77,2 prosent i den samme perioden. Globalt var gjennomsnittet i 2017 på 81,4 prosent, som dog er betydelig høyere enn verdens-gjennomsnittet før 2000. Da var det på rundt 70 prosent.

I årets første måned falt for øvrig fyllingsgrad hos SAS – som faller utenom listen til den britiske avisen The Telegraph – ned til 63,9 prosent.

 

Flyselskap Fyllingsgrad (snitt) Periode
Ryanair 96% April-september 2017
Jet2 93.2% April-september 2017
Spicejet 92.8% Januar-juni 2017
easyJet 92.1% Oktober-desember 2017
Wizz Air 91% Januar-juni 2017
AirAsia India 90.9% Januar-juni 2017
Transavia 89.5% Januar-juli 2017
KLM 88.4% Januar-juli 2017
Norwegian 87.7% Januar-juli 2017
IndiGo 87.1% Januar-jun 2017
Delta 85.6% 2017
Hawaiian Airlines 85.6% Januar-jul 2017
Cathay Pacific 84.7% Januar-juni 2017
Singapore Airlines 84.4% April-desember 2017
Vueling 84.1% Januar-juli 2017
Spirit Airlines 83.9% Januar-luly 2017
Southwest Airlines 83.6% Januar-jul 2017
Iberia 83.3% Januar-juli 2017
American Airlines 82.6% 2017
Lufthansa 81.6% April-desember 2017
Swiss 81.5% April-desember 2017
British Airways 81.2% April-desember 2017
Turkish Airlines 78.8% Januar-september 2017
Virgin Atlantic 78.7% 2016
Emirates 77.2% April-desember 2017
Austrian 76.8% April-desember 2017
FlyBe 76% April-desember 2017

 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.