Flere kongresser til Norge

Det ble arrangert flere internasjonale kongresser i Norge i fjor enn noensinne. Rundt halvparten av arrangementene foregår i Oslo.

0

Internasjonalt næringsliv, som driver med alt fra incentivturer til produktlanseringer og interne møter, viser stadig større interesse for Norge.

– Vi et trygt land og kronekursen er gunstig for de fleste. Alt i alt er det mye som taler for Norge på dette markedet, sier Frode Aasheim, leder for avdelingen Kongress, møter & arrangementer i Innovasjon Norge.

Til sammen 534 internasjonale møter gikk av stabelen i Norge.

– Vi har fire hovedmarkeder for innkommende MICE-trafikk – Storbritannia, BeNeLux-landene, Tyskland og Sverige. Dette er de markedene vi bruker mest ressurser på, og der vi også har mest ressurser på utekontorene.

Aasheim sier det er mye kortere tid mellom arrangementene besluttes og når de skal gjennomføres i bedriftsmarkedet. Det er ikke alle som planlegger flere år frem i tid lenger. Både arrangementsselskaper og hoteller får dermed mye kortere frister å forholde seg til.

De internasjonale kongressene har derimot sitt vanlige mønster når det gjelder hvor mange år på forhånd de skal velge arrangementssted.

Kurs- og konferansemarkedet er viktig ikke minst også fordi de fyller opp hoteller i skuldersesongene, og bidrar dermed til å komplettere ferie- og fritidsmarkedet.

Selv om mesteparten av denne aktiviteten legges til de store byene – Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø i tillegg til Oslo – foregår 20 prosent av aktiviteten utenom disse fem byene. Geiranger og Åndalsnes samt Svalbard er  for eksempel blitt populære destinasjoner, ikke minst i incentiv-segmentet.

Samtidig er det større internasjonal konkurranse om arrangementene.

– Idag konkurrerer vi mot destinasjoner som nesten ikke var «på kartet» for bare få år siden, sier Aasheim.

Mens det er stagnasjon i den nasjonale møte- og konferansetrafikken mens den internasjonale øker.

– Derfor må vi satse mer internasjonalt. Det har ikke vært vekst i det innenlandske markedet de siste 10 – 15 årene, snarere tvert imot. Av den grunn må vi sørge for mer trafikk fra utlandet, også fordi det bygges stadig nye møte- og konferansesentra som må fylles, sier Aasheim.

Målet for Innovasjon Norge er å få tak ett eller flere av de virkelig store internasjonale arrangementene til landet. Disse er det imidlertid svært få av. «Normalstørrelsen» på en internasjonal kongress i Norge ligger på i overkant av 300 deltagere. Mange ligger på rundt hundre, og noen få på 1500 til 3000.

– Vi jobber for å øke gjennomsnitts-størrelsen og tror vi skal lykkes med det over tid, mener Aasheim, som understreker at MICE er svært viktig økonomisk.

– Det er her det legges igjen mest penger på destinasjonen og har minst fotavtrykk miljømessig, avslutter Frode Aasheim i Innovasjon Norge.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.