Clarion Collection blir hygge-hotellkjede

Petter Stordalen-kjeden Clarion Collection tar det skandinaviske uttrykket «hygge» til nye høyder og skaper et eget bransjekonsept av det.

0

Clarion var den første hotellkjeden Petter Stordalen kjøpte på 90-tallet. Den gikk da under navnet Home Hotels, men fikk senere navnet Clarion Collection.

Nå tar han konseptet videre. Med seg på laget har han en «lykkedirektør», som skal videreutvikle konseptet og implementere hyggen hos medarbeiderne.

Viktige endringer

Ideen bak er forskning som viser at stadig flere mennesker ønsker å være mindre tilgjengelige. I motsetning til tidligere søker flere mot å bli «av-digitalisert» og rolige oaser som tilbyr ekte avkobling. Nå forsterker hotellkjeden Clarion Collection sin posisjon med mål om å skape disse rolige plassene for avkobling og samtidig tilby «hygge-opplevelser» på sine 49 hotell. Det nye konseptet ble lansert den 1. oktober. 

– Siden Clarion Collection-kjeden var den første jeg kjøpte har den alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt, sier Petter Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels.

– Det at nesten samtlige hoteller holder til i historiske bygg, som alle bærer på en unik historie, gjør også at Clarion Collection skiller seg ut. Clarion Collection og hygge føles ut som en «match made in heaven», fordi hygge er en filosofi og livsstil som er helt på linje med det kjeden står for. Vårt unike matkonseptet bestående av fika og kveldsmat er også noe vi ikke har sett at noen annen hotellkjede tilbyr

Hygge er ifølge Stordalen en filosofi og livsstil som handler om å sette en gullkant på tilværelsen, samt å forstå viktigheten av å holde ting enkelt og å ta seg tid til å roe ned. På Clarion Collection skal hygge innebære at man sikrer leveranse og kvalitet på produkt og service. Matkonseptet der gjestene får både frokost, fika og kveldsmat er oppgradert, og musikk, farger og lyssetting er endret for i størst mulig grad å skape rom for nytelse og avkobling. 

«Lykkedirektøren»

– Ordet «hygge» var det nest mest populære ordet i 2016 i Oxfords Dictionary, etter «Brexit». I dag får vi over fem millioner treff på ordet «hygge», et uttrykk som berører og vekker positive følelser. Vi har alltid vært «hygge», men nå har vi endret tilbudet vårt slik at vi kan imøtekomme våre gjesters behov i enda større grad enn tidligere, sier Øyvind Alapnes, kjededirektør for Clarion Collection Hotel.

– Vi har hentet mye inspirasjon fra Meik Viking, som er forsker og sjef ved The Happiness Research Institute samt forfatter av «The little book of Hygge». Boken har blitt solgt i over én million eksemplarer og oversatt til 26 språk. Det har vært naturlig å sparre med Meik som gjennom sitt virke som ekspert og foreleser i internasjonal sammenheng er mye på reise, forteller Øyvind. 

For å sikre at det nye konseptet implementeres ute på hotellene og blant de ansatte er det opprettet en stilling med tittelen «director of Happiness».

– Min rolle er å jobbe med arbeidslyst og -glede hos våre medarbeidere. Det er ingen hemmelighet at lykkelige ansatte bidrar til lykkelige gjester, sier Rebecca Wodajo, som innehar stillingen i Clarion Collection Hotel. 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.