Apollo: Slik blir reiseåret 2019

Vi gjenoppdager gamle klassikere, oppsøker det mer autentiske og lar opplevelser styre reisevalget. Ifølge reiseoperatøren Apollo blir hotellene viktigere, nykommere favoritter – og eksotisk er ikke lenger forbeholdt vinterreisene.

0

Nordmenn vil bestille pakkereiser for rundt åtte milliarder kroner neste år. Over halvparten av disse vil gå til storfavoritten Hellas, og Kreta vil nok en gang stå for den største delen av kaken.

Samtidig viser trendene at vi stadig utvider horisonten – og hos turoperatøren Apollo er det først og fremst fastlands-Hellas som øker mest.

Fastlandet øker: Den økte etterspørselen rundt det greske fastlandet har ført til at Apollo satser stort her neste år. Reisearrangøren øker kapasiteten med over 70 prosent, lanserer nye reisemål og nytt hotellkonsept og får en splitter ny flyplass.

Også Egeerhavets frodigste øy, Samos, er tilbake i Apollos sommerprogram.

Unike hoteller: Interessen for unike og autentiske opplevelser gjenspeiles også i hotelltrendene. Mens interessen for store og upersonlige hotellkomplekser sakte synker, øker interessen for alt fra villaer og leiligheter med eget basseng til mer genuine, familiedrevne hoteller.

Mye på den bakgrunn lanserer Apollo et nytt hotellkonsept: Apollo Mondo Boutique – et livsstilskonsept som kombinerer stilfull design med en tydelig lokal forankring.

Småcruise vokser: Men 2019 blir ikke bare Hellas sitt år, også Kroatia vokser – først og fremst til havs. Den store interessen rundt den sosiale reisemåten småbåtcruise inngir førte til en dobling i salget i sommer. Til neste år satser derfor reisearrangøren ytterligere med tre nye motoryachter og nye skjærgårdscruiseruter.

Direkte til Albania: Størst blir nok året likevel for Albania, nykommeren som raskt er blitt en feriefavoritt for mange, og da særlig Durres Riviera med sine langstrakte strender og brede tilbud av hoteller og opplevelser. Til sommeren åpner reiseoperatøren nye direkteruter fra både Stavanger og Trondheim.

– Interessen for Albania har vært enorm og bekrefter bare den økende etterspørselen for autentiske opplevelser enda mer, sier Beatriz Rivera, PR-ansvarlig i Apollo.

Mer fleksible: Mens salget av tradisjonelle pakkereiser holder seg stabilt, øker det reisearrangøren selv kaller «fleksible pakkereiser». Gjennom Apollos tette samarbeid med ruteflyselskap har det ifølge Rivera aldri tidligere vært enklere eller tryggere å sette sammen drømmereisen selv – enten det er i form at storbyreiser eller lengre ferier til alle verdens hjørner.

Sommerdrøm: – Om det er én trend på sommeren som utpreger seg er det at vi reiser langt, og først og fremst til eksotiske destinasjoner og anerkjente strandparadis som Mauritius, Bali. Maldivene, Malaysia og Seychellene, konkluderer Rivera.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.