Airbnb var større enn Expedia

Ifølge den anerkjente finansavisen Wall Street Journal (WSJ) hadde boligdelings-selskapet Airbnb i årets tre første måneder betydelig flere bookete rom enn OTA-giganten Expedia.

0

Det er snakk 91 millioner for Airbnb mot Expedias 80,8 millioner. Dette til tross for Airbnbs betydelige reguleringsproblemer i byer som New York City, San Francisco, Barcelona, ​​Paris og Singapore.

Inntektsveksten for Airbnb var på mer enn 30 prosent i første kvartal, som er langt over nettreisebyråene (OTA) Ctrip (21 prosent), Expedia Group (fire prosent) og Booking Holdings (minus tre prosent).

Dette skjer i periode der Airbnb møter nye reguleringskrav. Ifølge WSJ har problemene ført til en utflatende vekst.

Det er vanskelig å beregne Airbnbs inntekter første kvartal basert på en brutto bookinginntekt på 9,4 milliarder dollar (ca. 86 milliarder kroner). Dette fordi Airbnb inntektsfører inntektene når gjestene sjekker inn for oppholdet, og ikke når boligen er booket. Airbnb kan således ha generert inntekter i første kvartal for bestillinger som ble gjort i tredje eller fjerde kvartal 2018, og dermed ikke inntektsført noen av de 86 milliarder kroner i brutto bookinger i første kvartal før i juli eller september i år.

Les mer: Airbnb store i Lofoten!

Det betyr at de oppgitte inntektene i brutto bookinger ikke er et pålitelige for å beregne Airbnb-inntektene.

I 2018 hevdet Airbnb ifølge Bloomberg å ha tjent rundt 850 millioner kroner basert på en omsetning på 24 milliarder kroner i omsetning.

Men selv om Airbnb hypotetisk sett genererte 18 milliarder i inntekter i første kvartal betyr ikke det at selskapet er like lønnsomt som Booking Holdings eller Expedia Group, delvis fordi de to sistnevnte OTA-ene hovedsakelig er giret mot hotell. Hotell har betydelig høyere avanse på sin omsetning enn det som ligger i Airbnbs forretningsmodell. Det kan dog endre seg, for Airbnb er på sin plattform på vei inn i det mer lukrative hotellmarkedet.

Fortsatt er mye uklart rundt Airbnbs regnskaper, noe som kan endre seg når selskapet etter planen skal på børs neste år.

Det som ifølge WSJ er klart er at Airbnb har styrket seg som den fjerde største internasjonale online-aktøren.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.