Portrettet: Cathrine Pia Lund

Noen mennesker er født mollstemte; Cathrine Pia Lund er født i dur. Det gode humøret og pågangsmotet er godt å ha når hun skal bygge Merkevaren Norge.

0

– Det var bare mamma og meg, forteller Cathrine Pia Lund.

Barndommen husker hun som lykkelig og lys, i en verden der mor og datter også var bestevenninner og pappa ganske fraværende etter foreldrenes skilsmisse.

– Vi bodde i en liten leilighet ikke langt fra Sofienberg, så jeg var en skikkelig østkantjente. Mamma og jeg elsket å gå på boligvisninger – selvsagt hadde vi ikke råd til å kjøpe noe av det vi så, og jeg syntes uansett at vi hadde det aller best hjemme. Men vi koste oss skikkelig, mamma og jeg.

Som enebarn av en eneforsørger tok hun tidlig ansvar, og innrømmer at hun nok alltid har vært en ”flink pike”.

– Men søren heller, jeg ser egentlig ikke noe galt i det, sier den flinke piken som i dag paradoksalt nok stortrives under sin Innovasjon Norge-sjef – forfatteren av boka ”Godt nok for de svina”…

Merkevarebyggeren

For fire måneder siden begynte nemlig Cathrine Pia i sin nye jobb som direktør for Merkevaren Norge. Og la det være sagt med én gang: Det er ingen liten jobb å skulle gjøre merkevare ut av et helt land, som til overmål ikke har noen klar formening om hva merkevaren består av.

Men hun har lang erfaring, ikke minst fra prosessen det har vært å bygge merkevaren Cathrine Pia. Den begynte kanskje allerede i barndommen, og aksellererte den dagen moren døde.

– Jeg hadde akkurat fyllt 20 år, og mistet min beste venn og eneste nære. De siste seks månedene hun levde bodde jeg sammen med henne på Radiumhospitalet. Da hun døde, raste hele min verden sammen. Du kan vel si at jeg ble voksen der og da.

I slekten var det ingen som hadde tatt noe særlig utdannelse, og for moren hadde dette vært det høyeste ønsket for datteren. Cathrine Pia vurderte aldri noe annet enn å innfri morens ønske, og ga seg i kast med studiene. Det ble til slutt en cand.polit. med hovedfag i statsvitenskap, påbygget med bedriftsøkonom-studier på BI. Hun valgte et spesielt vanskelig emne for hovedfagsoppgaven (Norsk antiterror-politikk – ”typisk meg å velge det et tema som min veileder frarådet meg”), og jobbet som innspillingsleder i NRK Dagsrevyen ved siden av studiene.

– Det var et skikkelig kick! Direktesendinger får virkelig adrenalinet til å fosse, sier hun.

Opp i luften

Hovedfagsoppgaven i kombinasjon med jobben i Dagsrevyen fikk henne til å legge to alternative yrkesvalg til side: Hun ville ikke bli forsker, og heller ikke journalist.

– Jeg ville ikke grave i andres meninger. Jeg ville mene noe selv, sier hun.

Svaret fant hun i jobben som informasjonsmedarbeider i Braathens, hvor hun under sin avholdte sjef (”jeg har alltid vært veldig heldig med sjefer”) Audun Tjomsland fant sitt kall. Hun var med flyselskapet mot børs, og senere inn i oppkjøpet fra SAS. Her endte hun etter hvert opp som markedsdirektør i Norge, og oppdaget at informasjons- og markedsarbeid henger tettere sammen enn hun hadde trodd på forhånd.

– Jeg hadde mange gode år i Braathens og SAS, og har mange av mine beste venner nettopp blant tidligere kolleger herfra, sier hun.

Da Cathrine Pia til slutt gikk inn for landing etter årene i flybransjen, skyldtes dette nettopp en mulighet som nærmest ropte på henne: En utlyst stilling som markeds- og kommunikasjonsdirektør i Den Norske Opera & Ballett.

Operafantomet

– Den jobben var bare så utrolig fristende; hvilken utfordring lå det ikke i å skulle bygge operaen som merkevare? De hadde akkurat flyttet fra Operapassasjen og inn i det nye praktbygget i Bjørvika, og nå begynte jobben med å gjøre markedet kjent med både bygg og innhold.

Cathrine Pia fikk jobben. Ikke fordi hun kunne synge – det er faktisk hennes store sorg at hun aldri får stå på en stor scene og glede folk med en sangstemme hun så definitivt ikke er i besittelse av. Men snakke kan hun…

– Jeg ringte på et tidspunkt til (operasjef) Tom Remlov for å høre mer om stillingen. Vi pratet i en time. Han har senere fortalt meg at det var meg som intervjuet ham, og ikke omvendt. Det har han nok sikkert rett i, smiler hun.

Som merkevarebygger gjorde Cathrine Pia en fabelaktig jobb med Den Norske Opera & Ballett. Fra å være en obskur menighet for de få innviede i trange lokaler ved Youngstorget, ble operaen i løpet av få år såvel et utfluktsmål som en kulturbauta i hovedstaden.

– Operaen ble på mange måter et folkeeie, og det var en fantastisk reise å være med på. Samtidig var det tøffe tak også; her var man for eksempel ikke vant til å jobbe om sommeren, og det var en utfordrende prosess å forene den kunstneriske tradisjonen og holdningen med det forretningsmessige. Men jeg mener vi lykkes veldig bra med det, sier Cathrine Pia.

Merkevaren Norge

Hun hadde slett ikke vurdert å skifte beite, men tilfeldighetene ville det annerledes.

– Jeg satt og leste litt på Facebook, og plutselig dukket det opp en stillingsannonse. Innovasjon Norge søkte en person som skulle ha ansvaret for å bygge opp Norge som merkevare. Og der var den, altså – sånn helt ut av det blå. Stillingen som bare definerte alt jeg faglig har drømt å gjøre. Det var dette jeg ville. Det var selve drømmejobben!

Cathrine Pia var aldri i tvil. Hun søkte på jobben – og fikk den, etter flere runder med hodejegere og etter hvert også Anita Krohn Traaseth, Innovasjon Norges forholdsvis ferske administrerende direktør.

Hun er ikke skuggeredd, Cathrine Pia Lund – det er ingen liten oppgave hun har påtatt seg. I tildelingsbrevet fra Nærings- og Fiskeridepartementet, som er Innovasjon Norges hovedeier, står det at Cathrine Pia og hennes divisjon skal profilere og skape en sterk posisjon for Norge i utlandet slik at norsk næringsliv får økt økonomisk gevinst. I Stortingsmelding nr. 22 blir verdien av nasjonal omdømmebygging nevnt – så enkelt, og samtidig så komplisert.

Oppdraget omfatter så vel reiseliv som norsk næringsliv generelt, en oppgave som vår tidligere statsminister Per Borten trolig ville ha beskrevet som ”å bære staur”. Hun skal gjøre landet mer attraktivt for investorer, talenter og ikke minst den rette typen turister.

– Det dreier seg selvsagt ikke bare om å markedsføre Norge til de rette miljøene. Før vi kan gå løs på den jobben, må vi vite hva det er vi skal markedsføre – og hvordan vi skal gjøre det.

Et samarbeidsprosjekt

I prosessen med å bygge og markedsføre merkevaren Norge, får Cathrine Pia bruk for alle sine egenskaper som ”flink pike”. Det dreier seg om struktur, fremdrift og gjennomføringsevne – egenskaper som CVen hennes formelig roper ut.

– Men jeg får jo ikke til noen ting på egenhånd. For det første har jeg et fantastisk team rundt meg her i Innovasjon Norge – en hel divisjon som skal jobbe med Merkevaren Norge. Men heller ikke det er nok. For å klare å nå målene, bygge merkevaren Norge og selge den inn til de som skal ha budskapet, må vi jobbe sammen. Vi må skape arenaer for idéutvikling, produktutvikling og samarbeid, gode enheter som går fra det helt lokale til det nasjonale, mener hun.

Men er det fare for at mandatet er for vidt – for at det er for mye å gape over på en gang? Enkelte kritikere fra reiselivsnæringen har uttrykt bekymring for manglende fokus.

– Vi ønsker å være en solid og tydelig partner for norsk reiseliv. Men for å kunne lykkes med reiselivet, må vi også lykkes med næringslivet. De er gjensidig avhengig av hverandre for å kunne skape en god nasjonal posisjon, mener Cathrine Pia.

– Når vi nå for første gang på 16 år skal få en stortingsmelding om reiseliv, må vi bruke tiden fremover til å diskutere hva norsk reiseliv skal gjøre de neste 20 årene for at dette skal lykkes. Hvordan skal vi samarbeide? Hvordan skal vi utvikle reiselivsproduktene våre? Og deretter – hvordan skal vi organisere oss for å lykkes med dette? Vi kan ikke starte debatten rett inn i virkemidlene! Når vi nå har sjansen til å samle alle de sentrale aktørene i norsk reiseliv, må vi diskutere hvordan vi skal klare å stå samlet om dette i en fragmentert bransje, understreker Cathrine Pia.

Et lykkelig valg

Etter fire måneder i jobben definerer vår nye nasjonale merkevarebygger sitt stillingsvalg som et ”lykkelig valg”.

– Nok en gang har jeg fått en helt utrolig sjef. Kanskje jeg også er blitt flink til å plukke dem? ler hun.

Det er hun sikkert. Men du skal ikke se bort fra at enkelte sjefer også er blitt flinkere til å plukke sine ansatte. Og hvis ikke valget av Cathrine Pia Lund er ”godt nok for de svina”, så vet ikke vi.

Fakta
Fullt navn:
Cathrine Pia Lund
Tittel: Direktør Merkevaren Norge
Alder: 48
Fødested: Vår frues hospital, Oslo
Oppvokst: Skikkelig østkantjente fra Sofienberg, mellom Tøyen og Carl Berner
Bosted: Blommenholm i Bærum
Sivilstand: Skilt, tre gutter – eneggede tvillinger pluss en til, samt hund og katt
Utdannelse: Cand. polit. med hovedfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, og bedriftsøkonom fra BI
Tidligere: Innspillingsleder i NRK Dagsrevyen (ved sien av studier), informasjonssjef i Braathens, marketing director i SAS Norge, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Den Norske Opera & Ballett
Fritid: Elsker å gå på boligvisninger. Med i leseklubb. (Favorittbok: Markens Grøde av Knut Hamsun). Realiserte en livslang drøm da hun for seks uker siden kjøpte en bitte liten hytte utenfor Strømstad – og det blir en hobby fremover. Ellers mer enn nok med hund og katt og tre gutter
God på: Struktur og gjennomføringsevne
Dårlig på: Å reparere sykler. Og så er det min store sorg at jeg ikke kan synge!

Del.

Om forfatteren

Sjefredaktør, REIS [email protected]

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder