Roligere tempo i cruise-veksten

En salgsøkning hos Cruise.no i fjor på 44 prosent – og fortsatt vekst så langt i år – tyder på at cruise som ferieform fortsetter å fenge stadig flere. I Norge er det imidlertid en viss utflating.

0

– Veksten fortsetter, ikke minst i det øvre sjiktet, om enn i et noe roligere tempo enn i fjor, sier  Johnny Bråthen, daglig leder i Cruise.no AS.

Verdi fremfor pris

De fleste rederiene i massemarkedet melder om økning i Skandinavia så langt i 2016, med en noe flatere salgsutvikling i Norge.

Årsakene til et noe mer avventende marked skyldes ifølge Bråthen blant annet rederienes prisstrategi, valutasituasjonen og politisk uro. Som motvekt kommer lavere flypriser, som motiverer flere til å reise.

Det er i tillegg en økende interesse for cruise i Sør- og Nord-Amerika med Karibia, Panamakanalen og Alaska i tillegg til Østen og Stillehavet. Til Afrika er det færre som vil.

Johnny Bråthen i Cruise.no.

Johnny Bråthen i Cruise.no.

– Ulike segmenter har ulike kriterier for hva som er viktig når de velger sitt cruise, fortsetter Bråthen.

– Grovt sett kan det oppsummeres med at underholdning er viktig i massemarkedet, kulinariske opplevelser i premium-, samt totalopplevelsen i luksusmarkedet. Erfaringer konkluderer faktisk med at det minst viktige om bord er spa og fitness

Andre trender er innføring av nye prismodeller med flere individuelle valgmuligheter ombord, understreker Bråthen.

Det legges bedre til rette for solo-reisende samt at flere reiser på lange cruise, som verdenscruise og jordomseilinger. Ellers er våre egne fjorder en sikker vinner blant utenlandske cruisere.

Stadig flere fokuserer på verdi fremfor pris. Vi opplever alle cruise ulikt, og Bråthen sier at han som operatør må ha full oversikt og øye for detaljer for å finne riktig cruise til kundene.

– Deres viktigste kilder til informasjon er sosiale medier, varemerker og internett – og for oss er referansekunder det aller viktigste, understreker han.

Noe av cruiseferiens fortrinn er tryggheten og det behagelige. Man pakker ut kofferten én gang – for så å oppleve verden, med lugaren som base.

– Det dukker stadig opp nye aktører, spesielt nettbyråer med fokus på lavpris og dette gir økt rekruttering, kunder som i neste omgang gjerne søker råd hos en spesialist for å oppgradere neste cruiseferie, sier Bråthen.

Stort potensiale

Førstegangscruisere velger tradisjonelt og da er varemerke viktig, men de oppgraderer til høyere nivåer etter hvert. Bråthens erfaring er at kundene sjelden går tilbake i kvalitet.

Litt bølger underveis – cruise fortsetter å vokse, i 2016 med tre prosent. I år sjøsettes syv nye cruiseskip, i alle kategorier, med en total kapasitet på 18 553 gjester. Den største økningen kommer i Asia – selv om forventningene ikke er helt innfridd der – og utflating i USA og Europa.

Nærmere 23 millioner passasjerer reiser på cruise i år, og 23 prosent av disse er førstegangscruisere. Av disse utgjør Skandinavia kun 313 000, og pålitelige anslag tilsier at 135 000 av disse er fra Norge.

– Det betyr bare at potensialet er betydelig, avslutter Cruise.nos Johnny Bråthen.

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS bjorn@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder