Hurtigruten lanserer tre nye hybridskip

Omfattende oppgraderinger gir Hurtigruten tre splitter nye ekspedisjonscruiseskip – med batteripakker, miljøvennlig hybridframdrift og nye navn.

0

Hurtigruten fortsetter med andre ord satsingen på grønn teknologi. De nye skipene får navnene MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude. Fra 2021 skal de året rundt seile ekspedisjonscruise langs norskekysten til håndplukkede destinasjoner, i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

Det innebærer at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere.

Premiumskip

– Med disse nye ekspedisjonscruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn, der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

De tre skipene – som før het MS Trollfjord, MS Finnmarken og MS Midnatsol – skal gjennom gigantiske oppgraderinger før de skal settes inn i de unike, helårlige ekspedisjonscruisene.

Avtalen om leveranse av batteripakke til MS Otto Sverdrup, med opsjon på samme oppgradering også på MS Maud og MS Eirik Raude, gir Hurtigruten tre «nye» hybriddrevne skip. Skipene vil også få landstrømanlegg, slik at de kan kutte alle utslipp når de ligger til kai.

MS Trollfjord blir til MS Maud når skipet etter planen sjøsettes etter renoveringen i 2021. (Foto: Hurtigruten/Solfrid Bøe)

I tillegg skal alle motorene bygges om og oppgraderes til å kunne imøtekomme alle kjente og kommende reguleringer (Tier 3), og skipene skal også gjennom flere andre tekniske oppgraderinger.

– Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, sier Skjeldam.

Oppgraderingen er den største i Hurtigrutens historie og vil forvandle skipene til premium ekspedisjonscruiseskip med svært høyt komfortnivå. Etter det som blir de største oppgraderingene i Hurtigrutens historie vil skipene få plass til maksimalt 530 gjester.

Hvilke destinasjoner skipene skal besøke langs kysten blir klart senere i høst.

Her er noen av endringene:

* Alle fellesområdene både på MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal pusses opp fra bunnen av – med nye restauranter, barer og ikke minst et høyteknologisk Hurtigruten Science Center.

* I forvandlingen fra kystrute- til ekspedisjonsskip skal skipene få spesialbygd Expedition launch, startpunkt og samlingssted for ulike utflukter.

* Samtlige lugarer og suiter på de tre skipene skal pusses opp med lyse, moderne materialer og større vinduer for å løfte reiseopplevelsen for gjestene. MS Maud og MS Eirik Raude får nybygde suiter med spektakulær utsikt forut på dekk 9. MS Otto Sverdrup får suiter utsikt akterut der det i dag er sauna og gym.

 

Alle fellesområdene på alle de tre skipene blir fullstendig oppgradert til en helt ny standard. Her er nye Restaurant Lindstrøm på MS Eirik Raude. (Foto: Hurtigruten)

* Alle de tre skipene får nye wellness-områder, som inkluderer lounge, behandlingsrom, treningsutstyr og sauna. Bassengområdet (MS Otto Sverdrup) og boblebad-områdene (MS Maud og MS Eirik Raude) blir også oppgradert.

* Skipene vil også ha Hurtigrutens nye restaurantkonsepter. Hovedrestaurantene forvandles til Restaurant Aune, oppkalt etter skipshandler Tinus Aune fra Tromsø. Restaurant Lindstrøm er en spesialrestaurant oppkalt etter polarkokken Adolf Henrik Lindstrøm, polarheltenes foretrukne kokk på de mest kjente ekspedisjonene. Restaurant Fredheim, et uformelt spisested oppkalt etter den legendariske fangststasjonen på Svalbard.

* De omfattende kunstsamlingene om bord på skipene blir bevart, og i stor grad videreført.

Nygamle navn

– I flere tusen år har mennesket flyttet grenser og utforsket verdens mest utilgjengelige steder. Som det største ekspedisjonscruiserederiet i verden viderefører vi arven etter våre polarhelter og andre oppdagere. Derfor er det naturlig for oss å gi våre ekspedisjonsskip navn inspirert av pionerer og ekspedisjoner som ikke bare har satt sitt preg på sin generasjon, men på historien, sier Skjeldam.

Alle fellesområdene på alle de tre skipene blir fullstendig oppgradert til en helt ny standard. Her er nye Restaurant Lindstrøm på MS Eirik Raude. (Foto: Hurtigruten)

MS Maud (nåværende MS Trollfjord) får for eksempel et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Skipet er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917.

MS Otto Sverdrup(nåværende MS Finnmarken) er oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Sammen med Nansen var han den første til å krysse Grønland på ski, var sentral i flere av de mest kjente ekspedisjonene i Nordområdene, og kaptein på den legendariske polarskuta Fram. Sverdrup har også sterke bånd til Hurtigruten: Mellom ekspedisjonene var han kaptein på Hurtigrutens skip.

MS Eirik Raude(nåværende MS Midnatsol) har fått navn fra en av historiens mest kjente vikinghøvdinger. Eirik Raude ble født i Rogaland, ble kjent for sitt voldsomme røde skjegg, og har fått æren ikke bare for å oppdage Grønland, men også for å ha gitt øya navnet den er kjent for i dag.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.