Frykter ikke for Hurtigrutens fremtid

Overfor Nord24 uttrykker Steinar Sæterdal uro for Hurtigrutens fremtid. I 2019 går kontrakten med Samferdselsdepartementet ut, og det er ikke gitt at avtalen som sikrer dagens anløp ved 34 norske havner blir opprettholdt. – Resultatet kan bli at de utenlandske eierne seiler vekk med noe av det norske vi har, Sæterdal blant annet i kronikken.

0

Overfor Nord24 uttrykker Steinar Sæterdal uro for Hurtigrutens fremtid. I 2019 går kontrakten med Samferdselsdepartementet ut, og det er ikke gitt at avtalen som sikrer dagens anløp ved 34 norske havner blir opprettholdt.

– Resultatet kan bli at de utenlandske eierne seiler vekk med noe av det norske vi har, Sæterdal blant annet i kronikken.

Lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Nikolai Astrup (H), skjønner at Sæterdal gjerne vil ha en ny hurtigruteavtale opp til debatt.

– Det er fortsatt tidlig. Det er ikke slik at alle anløp er skrevet i stein, vi må ha et fornuftig tilbud som er tilpasset behovene som befolkningen langs kysten har, sier Astrup til NRK.

Sæterdal er blant annet bekymret for om det er tid nok for nye aktører å komme på banen i en eventuell konkurranse om en ny hurtigruteavtale.

– Det tar minst to-tre år å bygge nye skip, og det er bare tre og et halvt år igjen av dagens kontrakt, sier han blant annet.

– Vi må utforme et anbud i 2019 som gjør at vi får et tilbud som alle er fornøyd med, kontrer Astrup, som er tilfreds med hvordan Hurtigruten fungerer i dag.

I rederiet ønsker man å fortsette samarbeidet med Samferdselsdepartementet om drift av ruten.

– Hurtigruten håper på ny kontrakt med Staten. Vi har tonnasjen, flåten vår er skreddersydd og vi anser tjenesten som Staten kjøper av oss som en samfunnsmessig viktig oppgave, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Marit Bjørnflaten i Hurtigruten til Nord24.

Signalene fra rederiet selv og politikerne kan på overflaten tyde på at frykten for Hurtigrutens fremtid er grunnløs, selv når Sæterdal understreker at de nye eierne kan miste interessen for å drifte den statssubsidierte ruten fra Bergen til Kirkenes, og heller fokusere på alle de andre rutene selskapet gradvis har bygget opp.

– Vi kan risikere at vi mister noe av det norskeste av det norske, som Staten, Norge og kysten i fellesskap med rederiene har utviklet gjennom 125 år, sier Sæterdal i sin kronikk.

Fortsettelse vil garantert følge

Del.

Om forfatteren

Redaktør, REIS [email protected]

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder