Første cruise på kun batteri

Bildene viser Hurtigrutens nyeste skip seile stille og helt utslippsfritt utenfor Sunnmørskysten i helgen – kun drevet av store batteripakker.

0

MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi.

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

Batteripakkene ble tatt i bruk da skipet seilte fra Kleven verft i Ulsteinvik, på vei mot jomfruturen som starter i Tromsø på onsdag.

Historisk
– Dette starter et nytt kapittel i maritim historie. MS Roald Amundsen er det første cruiseskipet i verden som kan seile på batterier, noe som virket uoppnåelig bare for få år siden. Med MS Roald Amundsen setter Hurtigruten en ny standard, ikke bare for cruisebransjen – men også resten av shippingindustrien, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Hurtigrutens konsernsjef, Daniel Skjeldam.

Skipet er oppkalt etter den norske nasjonalhelten Roald Amundsen som var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første til å dokumentere å ha nådd Nordpolen. Nå er MS Roald Amundsen klar til å ta opp arven etter polarhelten som har gitt skipet navn.

Om bord er MS Roald Amundsen preget av moderne skandinavisk design. Blant annet kan du finne det unike Amundsen Science Center, store innen- og utendørs observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstu, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer Lounge, suiter med private utendørs boblebad – og selvfølgelig den avslappede atmosfæren som kjennetegner alle Hurtigrutens skip.

Bærekraft en del av opplevelsen
– MS Roald Amundsen er designet og bygget med bærekraft i alle detaljer. I tillegg til den grønn teknologi, så er skipet det første i verden som er designet for å være helt uten engangsplast. Bærekraft er en viktig del av gjesteopplevelsen. Alt fra de håndplukkede medlemmene av Ekspedisjonsteamet til det nyskapende Amundsen Science Center vil en reise med MS Roald Amundsen gi gjestene en dypere forståelse for områdene vi seiler i, sier Skjeldam.

Hurtigruten fikk overlevert verdens første hybriddrevne cruiseskip fra Kleven verft i Ulsteinvik i forrige uke. Søsterskipet MS Fridtjof Nansen bygges samme sted, og skal seile jomfruturen i 2020.

– I verftsindustrien er det noen prosjekter som skiller seg ut. Dette er et av dem. MS Roald Amundsen er ikke bare det mest avanserte ekspedisjonsskipet i verden, men hun er også et premium cruiseskip med en rekke grensesprengende løsninger. Vi er utrolig stolte av skipet, som er et resultat av en storstilt laginnsats hos alle på Kleven verft og underleverandørene våre, sier prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven.

Erfaren kaptein
Det er den erfarne Hurtigruten-kapteinen Kai Albrigtsen som står til rors under MS Roald Amundsens jomfrutur langs norskekysten.

– Å være kaptein på et helt nytt skip og få seile henne fra verftet er alltid en ære. At MS Roald Amundsen er en grønn pioner, gjør dette øyeblikket ekstra spesielt både for meg og resten av mannskapet. Jeg er svært imponert over skipet, teknologien og hvordan hun oppfører seg i sjøen. Nå gleder vi oss skikkelig til å få de første gjestene om bord og, og skape uforglemmelige opplevelser sammen, sier Albrigtsen.

Det er den erfarne kapteinen Kai Albrigtsen som står til rors under MS Roald Amundsens jomfrutur. (Foto: MAXIMILIAN SCHWARZ/Hurtigruten)

Fra pol til pol
MS Roald Amundsens første sesong inkluderer seilinger langs norskekysten, til Svalbard og Grønland før det blir verdens første hybridskipet som skal forsøke å seile gjennom Nordvestpassasjen – i kjølvannet til polarhelten skipet er oppkalt etter.

Etter ekspedisjonscruise lands vestkysten av Nord- og Sør-Amerika, med flere destinasjoner større skip ikke når frem til, skal MS Roald Amundsen til Antarktis og tilbringe hele 2019/2020-sesongen der.

Om MS Roald Amundsen
Verdens første hybriddrevne cruiseskip, spekket med grensesprengende grønn teknologi som batteripakker.

Bygget: 2019 Kleven verft, Norge
Bruttotonn: 20.889
Lengde: 140 m
Bredde: 23,6 m
Dybde: 5,3 m – hva er dette på norsk?
Gjester: 530
Lugarer: 265
Crew: 151
Fart: 15 knop
Flagg: Norsk

Fasiliteter om bord inkluderer: Fullt utstyrt Science center, observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstu, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer lounge, komfortable lugarer der mer enn halvparten har private balkonger.

Klikk her for en visuell omvisning på MS Roald Amundsen.

(Foto: Hurtigruten)

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.